- REKLAMA -spot_img

Do trzech razy sztuka? Port Gdynia szuka wykonawcy Portu Zewnętrznego

Tylko u nas

Do 14 czerwca 2024 r. został wydłużony termin, w jakim można składać oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Poprzedni upłynął 19 lutego. To już trzeci raz, gdy Zarząd Portu w Gdyni wydłuża termin składania ofert.

Informację o zmianie Zarząd Portu opublikował 2 lutego, tłumacząc to tak, jak w poprzednich przypadkach, wnioskiem jednego z uczestników dialogu konkurencyjnego. Przetarg został ogłoszony w lipcu 2023 r.

Dotychczas do złożenia ostatecznych ofert zostali zaproszeni Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewn., na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy (przy czym dopuszcza się także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury), o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. Zakres obejmuje również prace czerpalne w obszarze torów podejściowych do Portu Gdynia (wodna infrastruktura dostępowa). Urobek pobrany z obszaru prac czerpalnych zostanie wyrefulowany w miejscu planowanego pirsu Portu Zewnętrznego. Zakres projektu obejmuje również lądową infrastrukturę dostępową drogową i kolejową, przy czym za jej budowę od strony lądu do bram terminalu odpowiedzialny będzie Podmiot Publiczny. Dopuszczalne jest fazowanie inwestycji, przy czym warunki fazowania będą przedmiotem negocjacji w trakcie dialogu konkurencyjnego („Przedsięwzięcie”). Postepowanie ma na celu zawarcie umowy o PPP.

Jak przekonuje Zarząd Portu w Gdyni, budowa Portu Zewnętrznego to jedna z najważniejszych i największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Stanowić będzie przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Na nim ulokowany zostanie terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Będzie on dysponował głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości około 2,5 km, co pozwoli na obsługę największych jednostek, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie. Zgodnie z pierwsze przeładunki powinny zostać zrealizowane na przełomie 2028 i 2029 r. Warto wskazać, że z dokumentacji przetargowej dopuszcza się także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury.

Przypomnijmy, że wcześniej rząd w uchwale wskazał port w Gdyni jako lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Warto zauważyć, że port w Gdańsku jest wskazywany również jako baza instalacyjna dla projektów realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted. PGE w 2022 r. podpisała w tej sprawie porozumienie z DCT (obecnie Baltic Hub), w którym udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju.

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia

- REKLAMA -

Pozostałe informacje

Zostaw komentarz

- REKLAMA -

Najnowsze informacje