Stocznia Crist zakończyła kolejny etap strategicznej współpracy polsko-norweskiej, przekazując do Ulstein Verft kadłub zaawansowanego statku do obsługi morskich farm wiatrowych (CSOV). Jednostka o oznaczeniu NB320, budowana dla niemieckiego armatora Bernhard Schulte Offshore, reprezentuje najnowsze trendy w projektowaniu statków serwisowych dla sektora offshore wind.
Statek wyróżnia się innowacyjną konstrukcją kadłuba ULSTEIN TWIN X-STERN, która wprowadza przełomowe rozwiązanie w postaci symetrycznego kształtu dziobu i rufy. Ta technologia, eliminując tradycyjną pawęż, zapewnia szereg korzyści operacyjnych: lepszą efektywność napędu, zwiększoną stabilność w trudnych warunkach pogodowych oraz wyższy poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo, konstrukcja ta optymalizuje zużycie paliwa, zwrotność i ładowność jednostki.
Z perspektywy technicznej, statek o długości niespełna 90 metrów został zaprojektowany z myślą o przyszłości – jego konstrukcja umożliwia wykorzystanie paliwa metanolowego, co wpisuje się w trend dekarbonizacji transportu morskiego. Jednostka może pomieścić do 132 osób w 111 kabinach, pełniąc funkcję pływającego hotelu dla personelu technicznego.
Głównym zadaniem statku będzie transport personelu do turbin wiatrowych poprzez specjalny most łączący jednostkę z konstrukcjami farm wiatrowych. Statek będzie również pełnił funkcje logistyczne, transportując niezbędne materiały eksploatacyjne, w tym paliwo, wodę i części zamienne.
Warto podkreślić tempo realizacji projektu – od pierwszego cięcia blachy (31 października 2023) do przekazania kadłuba minął niewiele ponad rok. Obecnie jednostka znajduje się w Norwegii, gdzie w stoczni Ulstein Verft prowadzone będą prace wykończeniowe i wyposażeniowe.
Ta realizacja potwierdza silną pozycję stoczni Crist w segmencie specjalistycznych jednostek dla sektora offshore wind. Obecnie stocznia pracuje nad czterema kolejnymi statkami dla Ulstein Verft, co świadczy o stabilności i wysokiej jakości polsko-norweskiej współpracy w tym strategicznym sektorze przemysłu stoczniowego.