Trwa budowa fabryki wież w Gdańsku. Wykonawcy postawili na zaawansowaną logistykę [FOTO]

W czerwcu 2024 r. wmurowano symbolicznie kamień węgielny pod budowę fabryki wież wiatrowych w Polsce. Realizacja inwestycji przez generalnego wykonawcę zakończy się w II kwartale 2025 r. Na powstanie fabryki składają się nie tylko prace projektowe i budowlane, ale także zaawansowana logistyka. Zobacz zdjęcia z transportu olbrzymich elementów budowlanych przyszłej fabryki.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Erbud, a jednym z podwykonawców – Pekabex. Ta ostatnia firma rozpoczęła przygotowania projektu już w październiku 2023 r. Wówczas opracowano projekt logistyki na podstawie założeń montażowych. Pekabex informuje, że cały proces przygotowywania się do realizacji wymagającego kontraktu trwał prawie 9 miesięcy.

Jak wyjaśnia jeden z ekspertów ds. logistyki w Pekabexie, kluczem jest odpowiednie zezwolenia transportowe. W Polsce występuje V kategorii. I-IV są to stałe zezwolenia wydawane na okres do roku czasu. V kategoria to zezwolenie wydawane na jedno lub wielokrotny przejazd po wyznaczonej trasie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Zalicza się do nich wszystkie elementy, których długość przekracza 27 metrów lub wagę 36 ton (w zależności od wagi zestawu transportowego). Zestawienie prefabrykatów na Baltic Towers zawiera w sobie ponad 400 słupów prefabrykowanych, belek oraz dźwigarów wymagających V kategorii transportowej, co stanowi prawie 1/3 wszystkich elementów, jakie będziemy dostarczali w ramach realizacji tego kontraktu. W przypadku Pekabexu czas oczekiwania na wydanie zezwoleń to od 1-3 miesięcy (w zależności od typu elementu). Jednym z warunków otrzymania zezwolenia jest wykonanie dokładnych objazdów trasy oraz ekspertyz dróg i obiektów inżynieryjnych

Najpoważniejszym wyzwaniem z perspektyw Pekabexu jest transport słupów o wadze 78 ton oraz dźwigarów o rozpiętości 55 metrów.

-Do transportu w/w elementów będziemy w większości wykorzystywać naczepy typu Nachlafuer, potocznie nazywane wózkami. Są to specjalne zestawy, służące do przewozu ponadgabarytowych elementów. Na zestaw składają się: ciągnik posiadający 4 osie oraz 9-cio osiowa naczepa (4+5). Koncepcja opiera się na 19,5-calowych osiach wahadłowych z indywidualnymi oponami, które są zamontowane w 5-osiowym podwoziu. Ten typ osi pozwala na dopuszczalne obciążenie osi wynoszące 12 ton. W połączeniu z nowo opracowanym 4-osiowym wózkiem przednim z pojedynczymi oponami i naciskiem na oś 10 ton, uzyskuje się znaczną ładowność przekraczającą nawet 100 ton. Całość takiego zestawu waży około 37 ton. Łatwo zatem policzyć, że cały zestaw wraz z naszym ładunkiem słupa będzie ważył około 115t. Wózki będziemy również wykorzystywać do transportu rekordowych dźwigarów o długości 55 metrów – wyjaśnia Pekabex.

Ze względu na odległość i zachowanie ciągłości dostaw firma musi dysponować co najmniej ośmioma naczepami. Transport tych elementów będzie się odbywał w nocy w godzinach 22:00-6:00, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez GDDKiA.

Składy transportowe, grafika: Pekabex

Kadry

Pekabex podkreśla, że kluczem są odpowiednio przygotowane kadry. Pilot na drodze wykonuje zespół czynności w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego lub kolumny pojazdów nienormatywnych, korzystając z pojazdu wykonującego pilotowanie. Podczas pilotowania pilot zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu albo warunkami określonymi przez zarządcę dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt. Poza tym kieruje ruchem drogowym w niezbędnym zakresie określonym przepisami o kierowaniu ruchem drogowym. Podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.

Gdy pojazd wraz z ładunkiem przekroczy długość 23 m, szerokość 3,2 m, wysokość 4,5 m lub masę całkowitą 60 ton, konieczny jest pilot transportu ponadgabarytowego. Pomoc dwóch pilotów będzie niezbędna, gdy długość transportu przekracza 30 m, szerokość 3,6 m, wysokość 4,7 m lub masa całkowita jest większa niż 80 ton. Będziemy dostarczać nawet do 5 dźwigarów L=55m dziennie, oznacza to zaangażowanie jednej nocy aż 10 pilotów (dwóch do każdego zestawu). Dodatkowo każdy przejazd ponadnormatywny będzie obsługiwał specjalnie przez nas wynajęty serwis techniczny. Jego zadaniem będzie odpowiednie zabezpieczenie trasy, usunięcie elementów infrastruktury drogowej oraz przywrócenie jej do pierwotnego stanu po zakończeniu przejazdu

Trasa

Trasę przejazdu dla elementów, zaliczających się do kategorii V zezwoleń, wyznacza GDDKiA. Relacja fabryka w Mszczonowie – budowa w Gdańsku liczy około 400 km. W ramach przygotowań do realizacji wykonaliśmy kilka szczegółowych objazdów, w których udział brało aż pięć firm specjalizujący się w tego typu transporcie.

Żeby zestawy ponadnormatywne z naszymi dźwigarami sprawnie pokonały trasę, konieczna będzie ingerencja w infrastrukturę drogową. W tym celu nastąpi demontaż znaków na wyspach, oznakowań oraz latarni na wyznaczonych przez pilotów rondach. Ostatni odcinek trasy, po której zestawy transportujące elementy będą się poruszać to most przez Martwą Wisłę w Gdańsku. Na potrzeby realizacji dostaw konieczne było wykonanie odpowiednich ekspertyz, umożliwiających uzyskanie zezwolenia na przejazd przez most. Sama ekspertyza to opis i ocena stanu technicznego konstrukcji i wyposażenia obiektu. Sprawdzenie poziomu wytężenia materiału w konstrukcji niosącej, modele obliczeniowe oraz wnioski z obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Całość określa warunki i pozwala na uzyskanie zgody na przejazd.

Gabaryty elementów wymagają konkretnego planu również ze strony Magazynu Wyrobów Gotowych w Mszczonowie (MWG). Potrzebna jest sprawna ewakuacja elementów z produkcji na magazyn oraz kontrola utrzymania odpowiednej ilości miejsca na placu. W tym celu Pekabex zorganizował dla MWG w Mszczonowie specjalny zestaw typu wózek. Umożliwia on transportowanie największych elementów po terenie zakładu. Zestaw jest do dyspozycji MWG 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Pozwala to na sprawne zarządzenie miejscem na magazynie oraz przygotowywaniem elementów pod właściwy załadunek.

Źródło: Pekabex

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Trwa budowa fabryki wież w Gdańsku. Wykonawcy postawili na zaawansowaną logistykę [FOTO]