Sweco inżynierem kontraktu budowy części hydrotechnicznej terminalu instalacyjnego w Świnoujściu

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Spółka Sweco podpisała umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na pełnienie przez funkcji inżyniera dla projektu morskiej części terminalu instalacyjnego w Świnoujściu.

Sweco to jedna z wiodących, europejskich firm doradczy z branży architektonicznej i inżynieryjnej. Spółka złożyła najbardziej korzystną ofertę w przetargu, który miał wyłonić inżyniera dla inwestycji pod nazwą: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl, oferta Sweco opiewała na kwotę 2,199 mln zł. W przetargu oferty złożono łącznie 10 ofert.

W połowie stycznia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z wykonawcą morskiej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu spółką PORR SA, która wyceniła swoje usługi na ponad 170,6 mln zł.  Prace mają zakończyć się maksymalnie do 31 lipca 2025 r.

Przypomnijmy, że za budowę lądowej części terminalu odpowiada Budimex, która oszacowała wartość prac na ponad 118 mln zł.

Terminal instalacyjny w Świnoujściu

Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu będzie przeznaczony głównie do przeładunku, składowania i wstępnego montażu elementów morskich turbin wiatrowych oraz serwisowania eksploatowanych turbin wiatrowych, szczególnie w okresie budowy morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, oraz do przeładunku i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych.

Zgodnie z harmonogramem prace zostaną zakończone w 2025 r. W ramach inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 485 m i dopuszczalnej głębokości 14,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. W trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie ok. 100 osób. Terminal posłuży w pierwszej kolejności do realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, następnie będzie wspierał realizację projektów innych deweloperów oraz kolejnych inwestycji Grupy Orlen na Morzu Bałtyckim.

ZMPSiŚ otrzymał 85% dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

- REKLAMA -spot_img

Zainteresuje Cię

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje