Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zmianie sposobu funkcjonowania fragmentu rozbudowanego terminalu Baltic Hub w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestorem projektu jest spółka Istrana Sp. z o.o., reprezentowana przez pełnomocnika Michała Behnke.
Przedsięwzięcie zakłada zmianę sposobu użytkowania terminalu T5 z funkcji terminala kontenerowego (TK) na funkcję terminala instalacyjnego (TI), przeznaczonego do obsługi przeładunków dla potrzeb budowy morskich farm wiatrowych. Inwestycja będzie realizowana na działce nr 104 w obrębie 086 oraz działce morskiej nr 50/3 w obrębie „Zatoka”.
Projekt obejmuje:
- Wykonanie nabrzeży częściowo o nawierzchni przepuszczalnej
- Budowę obiektów i instalacji wspomagających przeładunek elementów morskich farm wiatrowych
- Poszerzenie obszaru pogłębienia przy jednym z budowanych nabrzeży T5
- Ewentualne wzmocnienie dna, jeśli taka konieczność wyniknie z dalszych prac badawczych
Kluczowe aspekty środowiskowe
RDOŚ w Gdańsku, po analizie dokumentacji i uzyskaniu opinii organów współdziałających, stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia. W decyzji określono jednak istotne warunki realizacji i eksploatacji inwestycji, w tym:
- Stosowanie technik pogłębiania minimalizujących zmętnienie wody
- Zakaz prowadzenia prac czerpanych w okresie od 1 kwietnia do 30 lipca ze względu na okres tarłowy ryb oraz rekrutację narybku
- Obowiązek wyposażenia pogłębiarek w ekrany przeciwmułowe
- Zabezpieczenie terenu inwestycji przed ewentualnymi rozlewami olejowymi
- Ograniczenie oświetlenia terenu do niezbędnego minimum
- Konieczność dostosowania prac do wymogów ochrony obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka
Znaczenie inwestycji
Zmiana funkcji terminalu T5 jest związana z rozwojem sektora energetyki odnawialnej na Bałtyku. Terminal instalacyjny będzie służył jako zaplecze logistyczne dla budowy morskich farm wiatrowych, co wpisuje się w strategię transformacji energetycznej Polski.
Inwestycja realizowana jest na obszarze Portu Północnego, który podlega Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A. Bezpośrednie sąsiedztwo innych terminali Baltic Hub (terminale kontenerowe T1, T2, T3) sprawia, że nowa funkcja terminalu T5 uzupełni istniejącą infrastrukturę portową, dostosowując ją do nowych potrzeb rynkowych.
Terminal będzie wyposażony w nowoczesne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo środowiskowe, w tym system zbierania i oczyszczania wód opadowych, środki do zwalczania ewentualnych rozlewów substancji ropopochodnych oraz monitoring środowiskowy.
Decyzja RDOŚ stanowi ważny krok w rozwoju gdańskiego portu jako centrum logistycznego dla sektora offshore na południowym Bałtyku.