14 października 2024 r. rząd przyjął dwa projekty ustaw przygotowane w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Jest to nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD36) zwane “prawem wodorowym” oraz nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41).
Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, który między innymi wspiera prosumentów dając im lepsze warunki rozliczeń domowych instalacji fotowoltaicznych, skraca terminy wydawania zezwoleń i decyzji, by przyspieszyć inwestycje w OZE i wprowadza ulgi dla przemysłu energochłonnego. Z kolei projekt ustawy wodorowej daje możliwości zastosowania w Polsce wodoru jako paliwa.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41)
Projekt ustawy przewiduje rozwój energetyki prosumenckiej oraz dostosowanie polskich przepisów do rozporządzeń i wytycznych Komisji Europejskiej. Przyjęte rozwiązania pozwolą na dalszy rozwój instalacji odnawialnych źródeł energii, w tym objętych systemami wsparcia.
Obecne przepisy nie zapewniają pełnej zgodności z nowymi dokumentami europejskimi, które odnoszą się do zakresu udzielanej pomocy publicznej w systemach wsparcia odnawialnych źródeł energii (OZE) czy ulg dla odbiorców energochłonnych.
Najważniejsze rozwiązania
- Ulgi dla odbiorców energochłonnych zostaną dostosowane do unijnych wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią. Zaktualizowana zostanie także lista sektorów objętych systemem wsparcia.
- Kontynuacja programów wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE do 1 MW w formule zgodnej z przepisami UE:
- Od 1 stycznia 2026 roku, prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz zwolnienie z obciążeń dotyczących bilansowania handlowego będzie dotyczyło wytwórców w instalacjach o mocy poniżej 200 kW.
- W okresie przejściowym, czyli od wejścia w życie nowych przepisów do 31 grudnia 2025 roku, takie prawo będzie przysługiwało wytwórcom w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 400 kW.
- Przyspieszenie procesu inwestycyjnego dla OZE.
- Skrócenie terminów wydawania zezwoleń i decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji OZE wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia instalacji OZE do sieci, a także nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub remontu instalacji OZE.
- Docelowo, łączny czas trwania procedur inwestycyjnych ma się zmniejszyć z 356-416 dni do 149 dni.
- Wprowadzenie rozwiązań zwiększających opłacalność inwestycji dla prosumentów, rozliczających się w systemie net-billing.
- Aktualizacja depozytu prosumenckiego o współczynnik 1,23.
- Przywrócenie możliwości korzystania z rozliczeń po cenach miesięcznych dla prosumentów objętych tym sposobem rozliczeń, wraz z premią za pozostanie w rozliczeniach opartych na cenach dynamicznych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD36)
Rząd zapowiedział pracę nad regulacjami wodorowymi w lipcu 2024 r. Projekt wprowadza ramy prawne dotyczące możliwości zastosowania wodoru w Polsce. Zaproponowane zostały też regulacje ułatwiające rozwój potrzeby gospodarki wodorowej. W szczególności określono rolę poszczególnych podmiotów na rynku, zgodnie z przepisami europejskiego pakietu gazowo-wodorowego.
Wodór został uznany za jeden z priorytetów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, którego głównym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku. Znaczenie roli wodoru w transformacji energetycznej wynika z jego wszechstronnych właściwości. Może on stanowić surowiec, paliwo, nośnik lub magazyn energii. Znajduje także szerokie zastosowanie w sektorach energii, transportu i przemysłu.
Określony został zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym jeśli chodzi o zasady certyfikacji i sposób ich wyznaczania
Wprowadzane zmiany zapewnią stabilność prawa dla podmiotów z sektora publicznego i prywatnego, które działają w obszarze wodoru oraz przyczynią się do pełnego wykorzystania potencjału tego nośnika energii. Przyjęte rozwiązania dadzą również pewność regulacyjną inwestorom.
Nowe przepisy dotyczą uregulowania rynku wodoru w Polsce, w zakresie, w jakim nie będzie on przesyłany siecią gazową.
Przesyłanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało regulacjom przewidzianym dla paliw gazowych.
Wprowadzone zostaną definicje poszczególnych rodzajów wodoru wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego oraz wodoru odnawialnego.
Aby sprawowanie zarządzać rynkiem wodorowym, powołane zostaną instytucje:
- operatora systemu przesyłowego wodorowego – zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi;
- operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego – zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi;
- operatora systemu magazynowania wodoru – zajmującego się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowej wodoru;
- operatora systemu połączonego wodorowego – zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową wodorową, siecią dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska