Polski Rejestr Statków opublikował w najnowszym Biuletynie Informacyjnym (nr 15/2024) zestawienie kluczowych postanowień Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), które wejdą w życie w 2025 roku. Nowe regulacje koncentrują się na ochronie środowiska morskiego, cyfryzacji dokumentów oraz bezpiecznym recyklingu statków.
Jedną z najistotniejszych zmian jest uznanie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej za Obszary Specjalne według konwencji MARPOL. Od stycznia 2025 r. statki przepływające przez te akweny będą musiały spełniać zaostrzone wymagania dotyczące zrzutów zanieczyszczeń. Z kolei na Morzu Śródziemnym od maja 2025 r. zacznie obowiązywać nowy limit zawartości siarki w paliwie (0,10%), co ma znacząco przyczynić się do poprawy jakości powietrza w regionie.
W ramach cyfryzacji branży morskiej, od stycznia 2025 r. wprowadzona zostanie możliwość wydawania i przechowywania świadectw marynarzy w formie elektronicznej. Zmiany dotyczą również przewozu ładunków masowych – wejdą w życie poprawki do kodeksu IMSBC, wprowadzające nowe karty dla ośmiu rodzajów ładunków.
Przełomowym momentem będzie wejście w życie Międzynarodowej konwencji z Hongkongu (26 czerwca 2025 r.), dotyczącej bezpiecznego i ekologicznego recyklingu statków. Konwencja wprowadza szereg wymagań dla jednostek powyżej 500 GT w rejsach międzynarodowych, w tym obowiązek posiadania certyfikatu IHM dla nowych statków oraz specjalne wymogi dla stoczni złomowych.
Od stycznia 2025 r. wchodzi również w życie kolejny etap wdrażania Wskaźnika Projektowego Efektywności Energetycznej (EEDI), zaostrzający wymagania w zakresie redukcji emisji dla różnych typów statków.