Partnerzy

Polacy wiedzą więcej o energetyce wiatrowej dzięki kampanii „Płyniemy z Wiatrem”

Tylko u nas

Zakończyła się pierwsza, ogólnopolska kampania edukacyjna „Płyniemy z Wiatrem”, realizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) we współpracy z kreatywną agencją strategiczną Kava, oraz finansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wynik kampanii to ponad 21 milionów ekspozycji.Jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie edukacji na temat energetyki wiatrowej, w tym morskiej energetyki wiatrowej. Nasza misja nie zakończyła się, bo temat edukacji jest stale aktualny. Temat edukacji ekologicznej podejmiemy podczas Konferencji PSEW 2024 w Świnoujściu – mówiła podczas prezentacji wyników Małgorzata Żmijewska-Kukiełka, menadżer ds. komunikacji w PSEW.

Podczas prezentacji wyników kampanii przedstawiciele PSEW i Kavy poinformowali, że celem było dotarcie do szerokiego grona odbiorców z wiedzą na temat energetyki wiatrowej oraz na temat zalet i uwarunkowań rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie i morzu w Polsce. Założenia kampanii były opracowane na podstawie wniosków i analiz wynikających z jakościowych badań społecznych wobec morskiej energetyki wiatrowej przeprowadzonych przez pracownię PBS na przełomie I i II kwartału 2021 r., ale też badań nastrojów społecznych zrealizowanych w 2022 r. przez pracownię Social Changes. Ponad 62% Polaków spontanicznie wymieniło energetykę wiatrową jako znane sobie źródło OZE. Spośród nich zdecydowania większość zdawała sobie sprawę z istnienia lądowych farm wiatrowych. W przypadku morskich farm wiatrowych, świadomość ta była o wiele mniejsza (59%).

Zgodnie z wynikami PBS, 65% respondentów oceniło swój poziom wiedzy o offshore wind na niskim poziomie. To najgorszy wynik wśród OZE. Niewiele lepiej jest w przypadku lądowej energetyki wiatrowej, gdzie 53% ankietowanych osób oceniło swoją wiedzą też na niskim poziomie. Wynik jest zaskakujący, mając na uwagę fakt, że Polska od wielu lat rozwija energetykę wiatrową, która przekroczyła 10 GW łącznej mocy zainstalowanej. Tylko 13% respondentów oceniło swoją wiedzę na poziomie wysokim w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, 21% w przypadku instalacji onshore.

Badania przeprowadzone przez PBS w 2021 r. wskazują, że najważniejszą barierą w poparciu budowy morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim jest brak wiedzy na temat funkcjonowania tej technologii. Autorzy kampanii wskazali, że mogło to być podstawą do pojawienia się i szybkiego rozprzestrzeniania mitów, stereotypów i błędnego wyobrażenia skutków powstania morskich farm wiatrowych oraz pominięcia w opinii publicznej informacji i korzyści płynących z inwestycji w energetykę wiatrową.

Realizacja kampanii

Kampania edukacyjna „Płyniemy z wiatrem” była realizowana za pomocą różnych platform, a spoty i materiały można być zobaczyć w telewizji i w prasie, ale też usłyszeć w radiu. Wiedzę na temat energetyki wiatrowej możba było uzyskać bezpośrednio w lokalizacji specjalnych stoisk edukacyjnych.

Działania były realizowane z pomocą ogólnopolskich mediów (radio, prasa, telewizja, Internet), dedykowanej strony internetowej, social mediów (Tik Tok, Facebook, Instagram), ale też YouTube. Zorganizowano także konkurs dla uczniów i nauczycieli. Na poziomie regionalnym informacje w ramach kampanii były dystrybuowane w stacjach radiowych i prasie, a także w ramach kampanii outdoor i konferencji prasowej. W działaniach lokalnych wykorzystano poligrafię i gadżety, ale także zorganizowano wakacyjne eventy (we Władysławowie, Kołobrzegu, Rowach, Choczewie, Ustce i Gdańsku) oraz lekcje w szkołach (w ramach kampanii przygotowano dedykowane scenariusze lekcyjne).

– Angażowaliśmy turystów, by pozyskali w wolnym czasie wiedzę o energetyce wiatrowej i niezbędne do tego materiały. Turyści pytali przeważnie o ciekawostki dotyczące energetyki wiatrowej, ale też o mity dotyczące tej technologii – wyjaśniła Małgorzata Żmijewska-Kukiełka.

Zorganizowano także 10 wykładów na 4 nadmorskich uczelniach – Politechnice Gdańskiej, Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie, Uniwersytecie Gdańskim czy Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Wybór tych uczelni ma związek z potencjałem kadr, które kończą kierunki i uzyskują wiedzę niezbędną do rozwoju OZE w Polsce.

Do realizacji kampanii zaproszono influencerów, czyli znane osoby jak aktora Cezary Pazurę, aktora Pawła Orleańskiego oraz muzyka Krzysztofa Zalewskiego.

– W przypadku ambasadorów, ich zasięgi i profil odbiorców pokrywał szerokie grono odbiorców kampanii, dlatego byli do niej wybrani. Ambasadorzy spełnili nasze założenia i oczekiwania – mówili podczas konferencji twórcy kampanii.

Grupami docelowymi kampanii byli uczniowie, ekolodzy, biznes (turystyka i usługi), sektor rybołówstwa i żeglugi morskiej, ale też ogólnopolska opinia publiczna. Grupy dodatkowe to samorządy, mieszkańcy nadmorskich gmin, osoby aktywne na rynku pracy, eksperci, media lokalne oraz turyści.  

Kampania cross-mediowa dotarła w przypadku spotów w TV do 4 804 748 odbiorców, spotów radiowych – 800 000 odbiorców, artykułów sponsorowanych w prasie regionalnej i lokalnej – 458 304 odbiorócw, outdoor – 8 000 000.

Kampania w interencie zapewniła też duże zasięgi. W ramach mediów społecznościowych z wiedzą o energetyce wiatrowej kampania dotarła do 3 087 726 odbiorców, w ramach kampanii bannerowej – 4 422 441, artykułów sponsorowanych w Internecie – 257 793, wyświetleń strony internetowej – 10 000.

Łączny zasięg kampanii to 21 milionów ekspozycji, a wyniki dla autorów kampanii są zadowalające.

Efekty są zadowalające. To nie koniec edukacji na rzecz energetyki wiatrowej w Polsce

– Cieszy nasz trend wzrostowy w zakresie poparcia dla energetyki wiatrowej w Polsce, co pokazują wyniki badania „Energia UREgulowana” – wyjaśniła Żmijewska-Kukiełka.

Według raportu z badania opinii konsumentów energii „Energia UREgulowana”, przeprowadzonego w 2023 r. dla URE przez PBS, 71% Polaków nie zgadza się z twierdzeniem, że wiatraki na lądzie psują krajobraz. 67% deklaruje, że mogłoby zamieszkać w pobliżu farmy wiatrowej. 66% Polaków uważa, że energetyka wiatrowa powinna być dofinansowana z budżetu państwa. 83% Polaków popiera rozwój lądowej energetyki.

Uczestnicy badania uznali również, że najwięcej energii odnawialnej jest w Polsce produkowane przez instalacje fotowoltaiczne. Tego zdania było 87 % ankietowanych. Drugim co do wielkości produkcji OZE jest w opinii Polaków energetyka wiatrowa.

Przedstawicielka PSEW wskazała, że organizacja chciałaby wyjść z podobną kampanii po raz kolejny do społeczeństwa.

– Jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie edukacji na temat energetyki wiatrowej, w tym morskiej energetyki wiatrowej. Nasza misja nie zakończyła się, bo temat edukacji jest stale aktualny. Tematy edukacji ekologicznej podejmiemy podczas Konferencji PSEW 2024 w Świnoujściu – powiedziała Żmijewska-Kukiełka.

- REKLAMA -

Pozostałe informacje

Zostaw komentarz

- REKLAMA -

Najnowsze informacje