Singapurska stocznia Strategic Marine dostarczyła polskiemu Orlenowi jednostkę StratCat 27. To statek CTV, który będzie wykorzystywany do operacji w sektorze morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Statek nazwany Baltic Eagle to innowacyjna jednostka StratCat 2, która została stworzona z myślą o obsłudze farm wiatrowych na morzu. Musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. Jego konstrukcja oparta jest na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych wyników przy minimalnym zużyciu paliwa. StratCat 27 spełnia najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do instalacji systemu hybrydowego w kolejnym etapie. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zamontowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba.
– Cieszymy się, że z powodzeniem dostarczyliśmy Orlenowi jednostkę StratCat 27. Została zbudowana z myślą o przyszłości, oferując gotowość hybrydową, zgodność z normami emisji i zdolność do pracy w trudnych warunkach morskich. Jesteśmy dumni z naszej współpracy i z niecierpliwością czekamy na wsparcie ich dalszych sukcesów na rynku morskiej energetyki wiatrowej – powiedział Chan Eng Yew, dyrektor generalny Strategic Marine.
StratCat 27 jest w stanie przewozić techników i zaopatrzenie na znaczne odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jedną z kluczowych cech tego statku jest sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu.
Ponadto, StratCat 27 jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji. Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi) oraz techników (24) obsługujących morskie farmy wiatrowe.
Kontrakt na budowę jednostki został podpisany przez LOTOS Petrobaltic SA, spółkę z Grupy Orlen i Strategic Marine w marcu 2024 r., o czym informowaliśmy na offshorewindpoland.pl.
Informowano w marcu, że podmiot Miliana Shipmanagement Limited, działając jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do LOTOS Petrobaltic SA, w związku z transakcją powiększy dotychczasową flotę o kolejny statek. Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Grupie LOTOS Petrobaltic SA, przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych. W ramach zdobywania doświadczenia w obszarze MEW (tzw. track record), statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników na Morzu Północnym, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki.