Na terenie przyszłego terminala instalacyjnego w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne

W Świnoujściu na terenie przyszłego terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki, tj. pogłębiarka Vox Ariane oraz jednostka wspomagająca Maas.

Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego.

W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są też prace nad przygotowaniem nabrzeży.

Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu jest zadaniem realizowanym wspólnie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (w części obejmującej budowę nabrzeża oraz placu bezpośrednio przy nabrzeżu), oraz spółkę Orlen Neptun (w części zapleczowej).

Jak informowaliśmy, za realizację części hydrotechnicznej jest odpowiedzialna spółka PORR SA. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska sp. z o.o. Przypomnijmy, że za budowę lądowej części terminalu odpowiada Budimex, która oszacowała wartość prac na ponad 118 mln zł.

W ramach kontraktu PORR realizuje rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża. Wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m.

Nabrzeże nr 1 o długości 249,2 m i nośności użytkowej 50 kN/m2, dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m.

Nabrzeże nr 2 (długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 kN/m2 do 250 kN/m2 z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/m2) przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m.

Nabrzeże nr 3 (długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 m2) to zadanie obejmujące umocnienie brzegu w celu zalądowienia, a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków.

Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda. Terminal ma być uruchomiony na początku 2025 r.

Długość nabrzeży wynosząca 250 metrów umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.

Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 r., a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.

ZMPSiŚ otrzymał 85% dofinansowanie kosztów całkowitych projektu z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

Źródło: Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście, własne

Zostaw komentarz

Strona główna » Na terenie przyszłego terminala instalacyjnego w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne