MKiŚ stawia na cenę maksymalną dla trzech obszarów offshore wind

Patrycja Rapacka
Patrycja Rapackahttps://rapacka.com/
Wydawca i redaktor naczelny OffshoreWindPoland.pl. Politolog, redaktorka i dziennikarka opisująca od 2014 r. transformację energetyczną w Polsce i na świecie. Absolwentka studiów podyplomowych UG i PG związanych z offshore wind. Rozwija BLUEGREEN Content Studio.

Materiały autora

Projekt rozporządzenia ws. ceny maksymalnej został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Mimo odmiennych opinii ze strony MAP i MF, MKiŚ pozostawia w projekcie cenę maksymalną wyznaczoną dla trzech obszarów, gdzie planowany jest rozwój morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.

7 stycznia 2025 r. na stronach RCL pojawiły się nowe dokumenty w związku z procedowaniem projektu rozporządzenia w sprawie maksymalnej ceny za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców. Wynika z nich, że pismem z dnia 31 grudnia 2024 r. MKIŚ skierował projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.

31 grudnia 2024 r. odbyło się spotkanie uzgodnieniowe z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Finansów (MF) i Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP), podczas którego omówiono negatywne i zarazem sprzeczne (opisywaliśmy je TUTAJ) względem siebie opinie MAP i MF.

Mając na uwadze podtrzymanie swoich stanowisk przez MAP i MF, informuję, zgodnie z § 142 ust. 3 ww. uchwały, że projekt rozporządzenia pozostanie w brzmieniu nadanym mu po uzgodnieniach międzyresortowych, opiniowaniu i konsultacjach publicznych, a także przekazanym MAP i MF w ramach ponownego opiniowania, jako brzmieniu kompromisowym„.

Podpisany pod pismem wiceminister Miłosz Motyka wskazał, że z uwagi na planowaną pierwszą aukcję w 2025 r. oraz mając na uwadze konieczność realizacji kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), rozporządzenie powinno wejść w życie „niezwłocznie”.

Zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia z dnia 3 stycznia 2025 r., przewiduje się cenę maksymalną ustaloną dla trzech obszarów, gdzie planowany jest rozwój morskich farm wiatrowych.

  1. 485,71 zł/MWh – dla obszarów wskazanych w załączniku nr 1 do ustawy oraz dla obszarów 14.E.1, 14.E.2, 14.E.3, 14.E.4, 45.E.1, 46.E.1
  2. 499,33 zł/MWh – dla obszarów 43.E.1, 44.E.1
  3. 512,32 zł/MWh – dla obszarów 53.E.1, 60.E.1, 60.E.2, 60.E.3, 60.E.4

Przypomnijmy, że odrębne ceny zostały ustalone – jak argumentuje MKiŚ – dla poprawy efektywności kosztowej systemu wsparcia oraz możliwości konkurowania projektów z różnych obszarów morskich. Wynika to z faktu, że obszary wyznaczone w załącznikach nr 1 lub 2 do ustawy są zróżnicowane m.in. pod względem oddalenia od linii brzegu morskiego, co ma istotne znaczenie z punktu widzenia kosztów budowy i późniejszej eksploatacji morskich farm wiatrowych.

Pierwsze aukcje, w trakcie których może zostać przyznane prawo do pokrycia ujemnego salda, zostały zaplanowane w latach 2025, 2027, 2029 oraz 2031 (odpowiednio po 4 GW, 4 GW, 2 GW, 2 GW).

Najważniejsze wskaźniki

W uzasadnieniu do najnowszego projektu czytamy, że do obliczenia ceny maksymalnej, na podstawie dostępnych danych, przyjęto następujące parametry techniczne oraz wskaźniki dla referencyjnej morskiej farmy wiatrowej spójne dla wszystkich obszarów wskazanych w załączniku nr 1 i załączniku nr 2 do ustawy:

– głębokość 36 m,

– współczynnik wykorzystania mocy 43,7%,

– średnia moc morskiej farmy wiatrowej – 1000 MW,

– prędkość wiatru (wpływa na produktywność projektu) – 9,46 m/s na wysokości 100 m,

– rok uruchomienia referencyjnej morskiej farmy wiatrowej – 2032 (rozpoczęcie eksploatacji MFW 7 lat po wygraniu pierwszej aukcji),

– techniczny czas życia i okres amortyzacji – 25 lat,

– kurs euro– 4,34 PLN/EUR,

– kurs dolara NBP średnia z 2022 r. – 4,46 PLN/USD,

– koszty bilansowania – 17 PLN/MWh (opracowany na podstawie wprowadzonych w czerwcu 2024 r. zmian w funkcjonowaniu rynku bilansującego, koszty bilansowania uwzględniają przychody ze świadczenia usług bilansujących).

Aby odzwierciedlić polskie warunki rozwoju morskich farm wiatrowych powyższe wskaźniki techniczne i ekonomiczne ustandaryzowano stosując parametry techniczne lokalizacji referencyjnej.

Ile będzie nas to kosztować?

Szacunkowe koszty systemu wsparcia (łącznie I i II fazy, czyli w sumie 17,9 GW mocy zainstalowanej) wyniosą około 145,66 mld euro – informuje MKiŚ. Udzielenie wsparcia w maksymalnej możliwej wysokości dla wszystkich projektów morskich farm wiatrowych przełożyłoby się na wysokość opłaty OZE i podniesienie ceny energii elektrycznej średnio ok. 0,10 zł/kWh. Dalej czytamy, że należy jednak mieć na uwadze, że pojawienie się w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym dodatkowych 18 GW mocy z morskich farm wiatrowych docelowo spowoduje spadek cen hurtowych energii, co przełoży się na spadek cen ponoszonych przez odbiorców końcowych w taryfach.

Jak wyliczyli eksperci z Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW), w scenariuszu przewidującym rozwój morskiej energetyki wiatrowej do poziomu 5,9 GW, koszt zakupu energii elektrycznej przez odbiorców końcowych w latach 2026 do 2040 wyniesie 1 033,3 mld zł, a w przypadku scenariusza włączenia do 2040 r. 18 GW z morskiej energetyki wiatrowej koszt ten wyniesie 841,9 mld zł. Poziom oszczędności wynosi ponad 190 mld zł. Większa moc zainstalowana morskich farm wiatrowych oznacza znaczące oszczędności dla Polek i Polaków – czytamy w OSR.

Źródło: RCL, własne

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje