Zarząd Portu w Kłajpedzie konsekwentnie realizuje wizję przekształcenia go w innowacyjne centrum usług portowych, przemysłu morskiego i zielonej energii. W ciągu najbliższych czterech lat planuje zainwestować 308 milionów euro w nowoczesną infrastrukturę, tworzenie wartości dla biznesu morskiego oraz rozwiązania zrównoważonego rozwoju.
„Dzisiaj Port w Kłajpedzie buduje swoją przyszłość – postępową i zrównoważoną. Nasza wizja to stać się innowacyjnym centrum usług portowych, przemysłu morskiego i zielonej energii – takim, które nie tylko dostosowuje się do globalnych zmian, ale również je kształtuje. To ścieżka, na której tradycja spotyka się z innowacją, a zrównoważony rozwój staje się integralną częścią tożsamości portu” – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu w Kłajpedzie.
Oprócz tradycyjnych corocznych inwestycji w modernizację nabrzeży portowych, odnowienie linii kolejowych i pogłębianie kanału żeglugowego, władze portu skupią się również na rozwoju nowej infrastruktury, która będzie miała kluczowe znaczenie dla kraju w latach 2025-2028. Jednym z najważniejszych projektów będzie infrastruktura dla morskich farm wiatrowych na Półwyspie Smeltė. Istniejące nabrzeża zostaną przebudowane, a obszar zostanie dostosowany do montażu, przeładunku, magazynowania i transportu turbin wiatrowych, z możliwością przyjmowania dużych obciążeń (40 t/m²) i odpowiednio pogłębionymi akwenami.
Port przygotowuje się również do realizacji jednego z największych projektów w swojej historii – zagospodarowania i rozpoczęcia użytkowania nowego obszaru o powierzchni 100 hektarów w południowej części portu.
Port, który w ostatnich latach skupił się na projektach zrównoważonego rozwoju, będzie kontynuował inwestycje w tym obszarze. Już w przyszłym roku promy cumujące w porcie będą zasilane energią elektryczną bezpośrednio z lądu, co zmniejszy zanieczyszczenie i hałas. Trzy stacje zasilające promy w energię elektryczną zostaną zainstalowane w Centralnym Terminalu Kłajpedy, a jedna w Terminalu Kontenerowym w południowej części portu. Planowana jest również elektryfikacja nabrzeży, gdzie cumują statki kontenerowe, wycieczkowce oraz flota Portu Kłajpeda.
Obecnie trwa budowa nowej nowoczesnej bazy floty, która do końca tego roku będzie gotowa na przyjęcie trzech nowych statków – dwóch hybrydowych łodzi pilotowych oraz pierwszego w kraju statku do zbierania odpadów napędzanego zielonym wodorem.
Zielony wodór potrzebny dla nowego statku do zbierania odpadów będzie również produkowany w porcie. Zarząd Portu rozwija pierwszy w krajach bałtyckich projekt produkcji i dostaw zielonego wodoru, który ma zostać ukończony w przyszłym roku. W Porcie Kłajpeda zielony wodór będzie produkowany metodą elektrolizy przy użyciu elektrolizera typu PEM (z membraną z elektrolitu polimerowego). Planuje się produkcję około 500 kilogramów wodoru dziennie i do 127 ton rocznie. Nadwyżka wyprodukowanego wodoru będzie wykorzystywana do tankowania innych pojazdów – statków, pociągów i pojazdów drogowych. Wodór będzie dostępny dla transportu publicznego i do tankowania samochodów prywatnych. Podpisano już umowy z jedną z firm przeładunkowych działających w Porcie Kłajpeda oraz z Grupą LTG na wykorzystanie zielonego wodoru w lokomotywach i transporcie kolejowym.
W celu promocji rozwoju transportu śródlądowego, planowane są inwestycje w rozwój Portu Jurbarkas. Po podpisaniu w ubiegłym roku umowy o współpracy z gminą Jurbarkas, Zarząd Portu planuje w tym roku rozpocząć budowę nowego portu w Jurbarkas, u zbiegu rzek Niemen i Mituva.
Te ambitne plany odzwierciedlają strategiczny kierunek Portu Kłajpeda – nie tylko utrzymanie, ale także wzmocnienie jego konkurencyjnej pozycji w regionie Morza Bałtyckiego, przy jednoczesnym przyjęciu odpowiedzialności za ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.