LITWA | Minister transportu podpisał rozporządzenie inicjujące budowę infrastruktury portowej niezbędnej dla MFW

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Minister transportu Eugenijus Sabutis podczas wizyty w Zarządzie Portu Morskiego Kłajpeda oraz spotkania z przedstawicielami spółki „Smiltynės perkėla” omówił strategiczne kierunki rozwoju, plany rozbudowy infrastruktury portowej w Kłajpedzie oraz inwestycje w zrównoważony rozwój. Podczas wizyty minister podpisał rozporządzenie inicjujące budowę infrastruktury portowej niezbędnej dla morskiej farmy wiatrowej.

W najbliższym czasie – jak czytamy na stronach rządowych – planowane jest podpisanie umowy na przebudowę nabrzeży portowych o wartości ponad 36 milionów euro (bez VAT), która ma zapewnić sprawny montaż, załadunek i transport turbin wiatrowych.

W latach 2024-2028 planowane są inwestycje w infrastrukturę portową o wartości około 250 mln euro. Obejmują one budowę nowego terminalu dla statków wycieczkowych, infrastrukturę dla morskiej farmy wiatrowej, pierwszy w krajach bałtyckich projekt produkcji i dostaw zielonego wodoru, elektryfikację nabrzeży oraz modernizację floty portowej z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.

Do 2030 r. przewidziana jest rozbudowa południowej części portu, w tym budowa nowego nabrzeża o długości 1,3 kilometra oraz terminal o powierzchni około 100 hektarów. Według ministra Sabutisa, projekt ten znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe portu – nawet do 30 milionów ton rocznie. W ubiegłym roku przeładunki w porcie wzrosły o 8% do 35,5 miliona ton, co zapewniło Kłajpedzie pozycję lidera wśród portów bałtyckich.

Podczas spotkań omówiono również plany rozwoju połączenia kolejowego o standardzie europejskim do Kłajpedy, które zostało już włączone do sieci TEN-T. Obecnie przygotowywane jest studium modelowania architektury sieci kolejowej, które przedstawi co najmniej trzy alternatywne warianty trasy.

Dyskutowano także o planach budowy nowego rzecznego portu towarowego w Jurbarkas, który ma zwiększyć wykorzystanie transportu wodnego śródlądowego i odciążyć ruch drogowy w regionie Kłajpedy.

Minister podkreślił, że ambitne plany rozwoju infrastruktury morskiej, związane z rozwojem południowej części portu, przemysłem morskim i zieloną energetyką, stanowią istotny impuls dla gospodarki i bezpieczeństwa całego kraju.

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje

- REKLAMA -spot_img