Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) ma nadzieję na uczestnictwo w projekcie budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego Świnoujściu. –To projekt o gigantycznym znaczeniu gospodarczym jak i geostrategicznym. Wzmocni nie tylko siłę polskiej gospodarki, ale i bezpieczeństwo kraju. Mam nadzieję, że ARP będzie mogła uczestniczyć w jego realizacji – mówi Cezariusz Lesisz, Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu.
10 lipca 2023 r. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum składające się z DEME CONCESSIONS oraz QTERMINALS podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na których powstanie Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Jako potencjalny inwestor, wydarzeniu towarzyszyła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z celów zapisanych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Wybudowanie terminala utrwali pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego oraz stworzenie z nich kluczowych węzłów łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.
– Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki – podkreśla Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. jest jednym z potencjalnych partnerów inwestycyjnych projektu.
– Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu to projekt o gigantycznym znaczeniu gospodarczym jak i geostrategicznym. Wzmocni nie tylko siłę polskiej gospodarki, ale i bezpieczeństwo kraju. Mam nadzieję, że Agencja Rozwoju Przemysłu będzie mogła uczestniczyć w jego realizacji – komentuje Cezariusz Lesisz, Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Planowana zdolność przeładunkowa terminalu ma osiągnąć 2,0 mln TEU rocznie i możliwość jednoczesnej obsługi dwóch statków o długości 400 m i jednego 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: etap pierwszy z połową docelowej zdolności przeładunkowej. Terminal niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej i zostanie sfinansowany przez inwestora wybranego w postępowaniu przetargowym. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami w standardzie „green terminal”. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność na przełomie roku 2027/2028.
– O inwestycjach na taką skalę mówi się, że to skok na głęboką wodę. I właśnie dlatego Agencja Rozwoju Przemysłu jest idealnym partnerem do ich realizacji. Zaledwie kilka tygodni temu uczestniczyliśmy w finalizacji największej inwestycji zagranicznej w historii Polski – inwestycji Intela pod Wrocławiem. Również w tym roku podpisaliśmy umowę z hiszpańskim GRI Renewable Industries na budowę wież dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Jedna z naszych spółek rozpoczęła współpracę z brytyjską firmą Rolls-Royce, która będzie produkować małe reaktory modułowe. ARP jest wszędzie tam, gdzie decyduje się strategiczna przyszłość polskiej gospodarki – dodaje Cezariusz Lesisz.
Terminal spełniać́ będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. W zależności od stopnia zautomatyzowania w terminalu zatrudnienie znajdzie docelowo kilkaset osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.
Źródło: ARP