Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Korporacją Budowlaną DORACO na przebudowę wejścia do portu w Łebie w ramach budowy morskiego terminalu serwisowego offshore. Wartość kontraktu wynosi około 132 miliony złotych brutto, a prace mają zostać zakończone do sierpnia 2026 roku. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Głównym celem modernizacji jest przygotowanie infrastruktury portowej do obsługi morskich farm wiatrowych. Jak podkreśliła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, obecna infrastruktura nie spełnia wymagań niezbędnych do tego typu działalności ze względu na płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów.
Zakres prac obejmuje budowę nowego wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o 91 metrów oraz budowę ostrogi po stronie zachodniej. Powstanie również tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Całość zostanie wyposażona w nowoczesne oznakowanie nawigacyjne.
Angelika Cieślowska, Prezes Zarządu DORACO, zaznaczyła, że firma realizuje strategię obecności w projektach offshore na całym polskim wybrzeżu. „DORACO jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa” – powiedziała podczas podpisania umowy.
Równolegle prowadzone są dodatkowe prace modernizacyjne. W marcu 2025 roku podpisano umowę z firmą ERBUD na remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu o łącznej długości około 140 metrów. Wartość tego kontraktu przekracza 5 milionów złotych, a zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Obecne zaawansowanie robót wynosi około 15 procent.
Wszystkie prace będą prowadzone pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska. Przed rozpoczęciem budowy zostanie przeprowadzona lokalizacja i usunięcie potencjalnie niebezpiecznych pozostałości wojskowych.
Modernizacja portu w Łebie stanowi kluczowy element rozwoju polskiej infrastruktury offshore, niezbędnej dla realizacji ambitnych planów rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Polska planuje budowę farm wiatrowych na Bałtyku o łącznej mocy kilku gigawatów, co wymaga odpowiednio przygotowanych portów serwisowych do obsługi i utrzymania morskich turbin wiatrowych. Inwestycje takie jak ta w Łebie są fundamentem dla osiągnięcia celów transformacji energetycznej i zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.