Podczas szczegółowych badań dna morskiego prowadzonych przez Ignitis Renewables dokonano intrygującego odkrycia – na obszarze przeznaczonym pod budowę morskiej farmy wiatrowej Curonian Nord zlokalizowano wrak statku. Co ciekawe, jest to pierwszy tak dokładny przegląd tego 120-kilometrowego kwadratowego obszaru Morza Bałtyckiego.
Początkowo obiekt zidentyfikowany na dnie morskim uznano za naturalną formację morenową. Jednak dodatkowe badania przeprowadzone za pomocą zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego definitywnie potwierdziły, że jest to wrak statku. Jednostka o długości 70 metrów i wysokości około 6 metrów spoczywa na głębokości 38 metrów.
– Prowadzone obecnie badania mają znaczenie nie tylko dla sektora energetycznego, ale także dla litewskiej społeczności naukowej, której przekazujemy zebrane dane – wyjaśnia Dainius Stepanonis, kierownik projektu w Ignitis Renewables odpowiedzialny za badania dna morskiego.
Analiza konstrukcji wraku, szczególnie sposób spawania poszycia kadłuba, pozwala szacować, że statek został zbudowany nie wcześniej niż w połowie lat 50. XX wieku. To właśnie wtedy technika spawania zastąpiła nitowanie w konstrukcji statków o metalowej ramie. Wymiary i proporcje jednostki wskazują, że był to prawdopodobnie trawler – typ statku powszechnie budowanego w krajach bałtyckich od lat 60. Takie jednostki wykorzystywano głównie do połowów, ale służyły również jako bazy do budowy statków badawczych, pomiarowych, cywilnych i wojskowych, a także do działań zwiadowczych.
Choć odkryty wrak nie przedstawia znaczącej wartości historycznej i nie będzie przeszkodą w rozwoju farmy wiatrowej, dostarcza cennych informacji o historii żeglugi na wodach terytorialnych Litwy. Warto dodać, że Ignitis Renewables przekaże część próbek gruntu zebranych podczas badań geotechnicznych Litewskiej Służbie Geologicznej.
Projekt Curonian Nord, pierwszej litewskiej morskiej farmy wiatrowej o mocy 700 MW, ma generować około 3 TWh zielonej energii elektrycznej rocznie, co odpowiada jednej czwartej obecnego zapotrzebowania kraju na energię elektryczną. Statek badawczy przepłynął ponad 2000 kilometrów, zbierając wysokiej jakości dane, które posłużą do zaprojektowania optymalnych fundamentów turbin wiatrowych i wyboru ich lokalizacji.