Rząd zajmie się pomocą dla armatorów w związku z zakazem połowu dorsza

Mateusz Gibała
Mateusz Gibała
Redaktor, dziennikarz, politolog. Na co dzień komentuje i analizuje dla biznesu, mediów, administracji państwowej i ośrodków badawczych. Jest autorem bloga „Polityka po nordycku"

Materiały autora

27 lutego 2025 roku na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów pojawi się kilka kluczowych projektów ustaw dla polskiej gospodarki morskiej i sektora energetycznego. Wśród nich znalazł się projekt ustawy o pomocy państwa dla armatorów jednostek pływających w związku z zakazem połowu dorsza na Morzu Bałtyckim (UD104), nowelizacja ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych na lądzie (UD89) oraz projekt uchwały zmieniającej uchwałę dotyczący budowy falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk (ID71).

Od kilku lat polscy rybacy zmagają się z konsekwencjami wprowadzenia niższych połowów (i wprowadzenia zakazu) dorsza na Bałtyku, który został wprowadzony przez Unię Europejską w 2019 roku i od tego czasu był wielokrotnie przedłużany. Armatorzy jednostek pływających, którzy opierali swoją działalność na połowach dorsza, znaleźli się w trudnym położeniu. Problem dotyczy nie tylko samych rybaków, ale także szeroko pojętej gospodarki nadmorskiej – firm przetwórczych, hurtowni rybnych czy dostawców sprzętu rybackiego.

Projekt ustawy (UD104) ma na celu wprowadzenie systemu pomocy państwa dla armatorów, którzy ucierpieli na skutek zmian w intensywności połowów dorszy. Ustawa przewiduje wsparcie finansowe skierowane do armatorów jednostek pływających, w przypadku kiedy armator dokona złomowania jednostki pływającej, zobowiąże się do zezłomowania jednostki w terminie 120 dni od dnia otrzymania wsparcia, lub przekaże w ramach umowy darowizny jednostkę pływającą urzędowi administracji publicznej albo szkole publicznej na cele niezwiązane z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z projektem z dnia 5 lutego br. przedsiębiorcy będą składać wnioski do dyrektorów urzędów morskich, którzy będą podmiotami uprawnionymi do udzielenia wsparcia z budżetu państwa. Wysokość wsparcia finansowego obliczana będzie na podstawie stawek jednostkowych dla poszczególnych jednostek pływających, według wzoru: SJ = L x B x H x 0,25, gdzie L – oznacza długość całkowitą jednostki, B – szerokość maksymalną jednostki, H – wysokość boczną jednostki, przy czym:

1)        dla jednostek o pojemności brutto mniejszej niż 10 SJ przyjmuje się kwotę wsparcia w wysokości 19 655 zł za 1 SJ;
2)        dla jednostek o pojemności brutto od 10 SJ do mniejszej niż 25 SJ, przyjmuje się kwotę wsparcia w wysokości 18 975 zł za 1 SJ;
3)        dla jednostek o pojemności brutto od 25 SJ do mniejszej niż 50 SJ, przyjmuje się kwotę wsparcia w wysokości 18 285 zł za 1 SJ;
4)        dla jednostek o pojemności brutto powyżej 50 SJ przyjmuje się kwotę wsparcia w wysokości 1 200 000 zł.

Nowe przepisy dla elektrowni wiatrowych na lądzie

Drugim istotnym punktem obrad Rady Ministrów będzie projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (UD89). Minister Klimatu i Środowiska przekazał do Rady Ministrów pismem z dnia 24 lutego br. projekt zaktualizowany w oparciu o wszystkie przyjęte uwagi wraz dostosowanym uzasadnieniem i OSR i projektami rozporządzeń. Zmiany dotyczą m.in. repoweringu, wprowadzenia wymogu odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych (1H) oraz zakazu lokalizacji elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych MCTR i MRT, czy rezygnacji z rozszerzania także na tereny miejskie obszaru działania spółdzielni energetycznych oraz zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych dla spółdzielni energetycznych.

Falochron w Porcie Gdańsk

Kolejnym ważnym punktem obrad Rady Ministrów będzie projekt uchwały zmieniającej uchwały dotyczącej budowy falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk (ID71). Jest to inwestycja, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi i poprawę warunków eksploatacyjnych portu, jednego z najważniejszych ośrodków przeładunkowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nowy falochron ma poprawić warunki cumowania jednostek, co jest szczególnie istotne w przypadku obsługi dużych statków transportowych oraz przyszłych inwestycji w sektorze offshore wind.

Nowa uchwała ma zmienić harmonogram finansowania programu, co jest związane z urealnieniem wysokości środków finansowych, planowanych do wydatkowania w poszczególnych latach. Na powyższą zmianę miało wpływ późniejsze niż zakładano uchwalenie programu wieloletniego – czytamy na stronach rządowych.

Źródła: RCL, gov.pl

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje

- REKLAMA -spot_img