Nowy specjalistyczny statek Urzędu Morskiego w Gdyni – pogłębiarka URSA już w Polsce

Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca – pogłębiarka ssąca nasiębierna. Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Jednostka posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

Nowa pogłębiarka na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.

PARAMETRY  STATKU

  • Długość całkowita:                                          62,75 m
  • Długość między pionami:                              57,23 m
  • Szerokość całkowita:                                      12,00 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne:                           3,90 m
  • Wyporność:                                                      2341 ton
  • Pojemność brutto:                                          1195
  • Pojemność netto:                                            359

MOŻLIWOŚCI

  • Liczba załogi/osób:                                       8 osób
  • Obszar żeglugi:                                              żegluga krajowa
  • Dźwig pokładowy:                                         SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
  • Pojemność ładowni:                                     950 m3

PRĘDKOŚĆ STATKU

  • Prędkość z urobkiem:                                                      8  węzłów
  • Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami:               ~11 węzłów

Źródło: Urząd Morski w Gdyni

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Nowy specjalistyczny statek Urzędu Morskiego w Gdyni – pogłębiarka URSA już w Polsce