- REKLAMA -spot_img

Cieślowska: Dostrzegamy potencjał Portu Darłowo jako przyszłego zaplecza serwisowego dla sektora offshore wind

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Korporacja Budowlana Doraco zrealizuje przebudowę zachodniego falochronu w Porcie Darłowo oraz budowę nowej ostrogi, które poprawią bezpieczeństwo żeglugi i ochronią port przed silnym falowaniem. Wykonawca podpisał w ubiegłym tygodniu umowę na tę inwestycję z Urzędem Morskim w Szczecinie. Modernizacja infrastruktury zwiększy strategiczne znaczenie portu i przybliży go do obsługi sektora offshore wind na Bałtyku. Prace o wartości blisko 120 mln zł ruszają już w marcu.

W piątek 28 lutego br. w Szczecinie Korporacja Budowlana Doraco podpisała umowę z Urzędem Morskim w Szczecinie dla inwestycji hydrotechnicznej „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”. Jest to pierwszy projekt Urzędu realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Inżynierem kontraktu w projekcie jest EKO-INWEST S.A.

W uroczystym podpisaniu umowy wzięli udział: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Wojciech Klimowicz, Burmistrz Miasta Darłowo, Wojciech Zdanowicz, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Angelika Cieślowska, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco, Jacek Kamiński, Członek Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco, Sławomir Kopeć, Dyrektor ds. finansowych EKO-INWEST S.A.   

Nowa konstrukcja falochronu, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, powstanie w obrysie istniejącej budowli poprzez instalację nowej ścianki szczelnej i wykonanie nowej konstrukcji żelbetowej falochronu. Konstrukcja falochronu zostanie zabezpieczona narzutem kamiennym. Na falochronie i ostrodze zostanie zamontowane nowoczesne wyposażenie techniczne, zgodne z obowiązującymi standardami. Projekt obejmuje m.in. nowy system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne na głowicach falochronu i pełne oświetlenie całej infrastruktury.

Bezpieczeństwo statków i turystów

Projekt przewiduje kompleksową przebudowę falochronu zachodniego o długości 356,5 m oraz budowę 100-metrowej ostrogi. Dzięki tym rozwiązaniom port zyska skuteczną ochronę przed wzburzonymi falami i cofkami sztormowymi, które dotychczas utrudniały statkom bezpieczne manewrowanie. W wyniku planowanej modernizacji poprawi się komfort żeglugi, a wysłużona już infrastruktura portowa stanie się odporna na erozję i ekstremalne warunki pogodowe.

Cieszymy się, że możemy realizować tak ważny projekt dla regionu i polskiej gospodarki morskiej. Przebudowa falochronu w Darłowie to nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo żeglugi. To także kamień milowy w rozwoju miasta oraz cenna atrakcja turystyczna. To wreszcie kluczowy krok w przygotowaniu portu na nowe wyzwania. Dostrzegamy potencjał Portu Darłowo jako przyszłego zaplecza serwisowego dla sektora offshore wind w Polsce. Dzięki tej modernizacji port zyska nowoczesną infrastrukturę, która może odegrać istotną rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku” – mówi Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

Pierwsze prace w Darłowie rozpoczną się w marcu 2025 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 rok. Stosunkowo szybki czas realizacji jest uzależniony od terminu wynikającego z KPO. Dodatkowo prace będą prowadzone z poszanowaniem miejskiego sezonu turystycznego.

Doraco buduje i dzieli się wiedzą hydrotechniczną

Korporacja Budowlana Doraco od lat realizuje wymagające projekty hydrotechniczne w Polsce, zarówno morskie, jak i śródlądowe. Firma ma na swoim koncie szereg strategicznych inwestycji w zakresie infrastruktury portowej, które zwiększyły bezpieczeństwo i funkcjonalność kluczowych obiektów nad Bałtykiem. Wśród zakończonych realizacji Doraco znajdują się m.in. rozbudowa Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia, modernizacja Nabrzeża Dąbrowieckiego i pogłębienie Basenu Kaszubskiego w Porcie Szczecin, modernizacja infrastruktury stoczni GRYFIA w Szczecinie, przebudowa Portu Rybackiego we Fromborku.

Wraz z kolejnymi inwestycjami z zakresu hydrotechniki eksperci Doraco pogłębiają swoją wiedzę i zyskują nowe doświadczenie, którymi dzielą się, prowadząc wykłady na Politechnice Gdańskiej. Tutejsza hydrotechnika morska to jedyne studia podyplomowe w Polsce z tego specjalistycznego obszaru. Przyszli fachowcy zyskują nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także nabywają praktyczne umiejętności, aby w przyszłości realizować projekty dla polskich portów na Bałtyku.

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje

- REKLAMA -spot_img