Orlen Petrobaltic powiększył swoją flotę o bezzałogowy pojazd podwodny DriX H-8, który będzie wspierać badania dna morskiego w trudno dostępnych miejscach na Bałtyku. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce. Pojazd umożliwi monitoring stanu platform i turbin wiatrowych oraz bieżące reagowanie na ewentualne zagrożenia, wzmacniając bezpieczeństwo infrastruktury Grupy Orlen na morzu.
„Skala inwestycji Grupy Orlen na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczymy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy” – powiedział Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. Upstream.
„DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe Orlen, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny Orlen Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore”.
Monitoring turbin i kontrola wycieków metanu
DriX H-8 jest niezastąpiony w misjach, które dotychczas wymagały załogi. Sprzęt będzie wykorzystywany do kluczowych zadań, takich jak monitoring stanu platform i turbin wiatrowych, a także precyzyjnego mapowania dna morskiego. Dzięki wysokiej jakości zbieranych danych pomoże spełnić wymagania tak zwanego rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.
Drugi pojazd DriX w Polsce, pierwszy dla zastosowań cywilnych
„To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z Orlen Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore” – powiedział Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.
Pojazd został zaprojektowany, by sprostać wymagającym warunkom Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się wytrzymałością, autonomią działania oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych. Dzięki zaawansowanym możliwościom autonomicznym oraz zdolności do pracy w trudnych warunkach offshore, DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych. Jego zastosowanie umożliwia optymalizację kosztów i czasu prowadzonych działań. Orlen Petrobaltic uzyskał już zgodę od Urzędu Morskiego w Gdyni na realizację testów na wyznaczonym obszarze.
Zaawansowana technologia sensoryczna
Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail i dostarczona do Orlen Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta, która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich. Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.

Orlen Petrobaltic to jedyne przedsiębiorstwo w Polsce prowadzące poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego na polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy Orlen w obszarze bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream.




