Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSIŚ) będzie ubiegał się o unijne dofinansowanie dla II etapu budowy terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.
Jak poinformował Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w ZMPSiŚ, stosowny wniosek ma zostać złożony w styczniu 2025 r.
– Pod koniec 2027 roku ZMPSiŚ SA będzie dysponował największym terminalem instalacyjnym na Bałtyku – stwierdził przedstawiciel ZMPSiŚ.
W połowie listopada Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie zakończył postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drugiego etapu budowy portu instalacyjnego w Świnoujściu.
W efekcie realizacji II etapu budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu powstanie dodatkowych 26 ha zaplecza i zdolności przeładunkowej oraz instalacyjnej portu w Świnoujściu. W tym projekcie będzie również dodatkowe stanowisko do wstępnego montażu oraz stanowisko przywozowo-odwozowe zakończone rampą ro-ro. Jako termin realizacji inwestycji wskazano 2024-2026/2027. Łącznie wraz z aktualnie budowanym terminalem instalacyjnym w ramach I etapu, ma tworzyć ok. 46 ha powierzchni dla zupełnie nowej jakości usług portowych.
Port instalacyjny w Świnoujściu z pozwoleniem na użytkowanie nabrzeży
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że inwestorzy uzyskali pozwolenie na użytkowanie dwóch strategicznych nabrzeży w terminalu instalacyjnym dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Dokumentację odebrano tydzień przed planowanym terminem – poinformował wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.
Każde z nabrzeży ma długość około 250 metrów i zostało zaprojektowane z myślą o obsłudze największych jednostek specjalistycznych wykorzystywanych przy instalacji turbin wiatrowych na morzu.
Terminal instalacyjny w Świnoujściu będzie kluczowym elementem łańcucha dostaw dla projektów offshore wind realizowanych na polskich obszarach morskich. Nabrzeża umożliwią załadunek komponentów turbin wiatrowych na specjalistyczne jednostki instalacyjne.