ZMPSiŚ w październiku wybierze wykonawcę, który wybuduje nabrzeża terminala instalacyjnego

Na oficjalnej stronie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) ukazała się rozmowa z prezesem Krzysztofem Urbasiem. W trakcie konferencji 19 września br. zarząd portu poinformował o postępach prac w Porcie Szczecin-Świnoujście.

Jak wskazano w rozmowie, Porty w Szczecinie i Świnoujściu to obecnie wielkie place budowy. Jak poinformował Urbaś, Port w Szczecinie przystosowywany jest do warunków, jakie otworzyło przed nim pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Trwają prace w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, gdzie działa dwóch największych operatorów, firmy: DB-Port Szczecin i Bulk Cargo Port Szczecin.

-Po zakończeniu prac będziemy mogli w Szczecinie obsługiwać statki o zanurzeniu 11 m z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. Dodam, że z dobrodziejstwa zmodernizowanego toru wodnego Świnoujście-Szczecin zawijające do Szczecina statki korzystają już od ub. roku, czyli od czasu zakończenia tej inwestycji i zmiany przepisów portowych. Jako przykład podam masowiec „Dino”, który zabrał ładunek pszenicy z elewatora „Ewa” i zanurzył się na głębokość 9,74 m. Po nim jeszcze inne jednostki osiągały zanurzenie ok. 9,7 m. To masowce „Tomini Pampero” czy „Federal Nagara”. W połowie kwietnia 2022 nowym rekordzistą portu Szczecin, z zanurzeniem 9,8 m, został statek „Kujawy” należący do Polskiej Żeglugi Morskiej – poinformował.

W przypadku Świnoujścia realizowane są trzy duże projekty: rozbudowa terminalu LNG, przystosowywanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego oraz budowa terminala instalacyjnego do obsługi morskich farm wiatrowych. Urbaś wskazał, że w przypadku Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego jesteśmy w decydującej fazie. Wykonanie mamy na poziomie blisko 80%

-Zasadniczą część prac wykonamy zatem do końca 2023 r., czyli zgodnie z pierwotnymi założeniami uzgodnionymi z wykonawcami robót. Koniec wszystkich prac przewidziano na drugi i trzeci kwartał przyszłego roku. Finiszujemy też z pracami na terminalu promowym w Świnoujściu, to samo dotyczy naszej hydrotechnicznej części zadania na terminalu LNG. Jeśli zaś chodzi o terminal instalacyjny planujemy, że w październiku wybierzemy wykonawcę, który wybuduje nabrzeża – poinformował.

W zakresie inwestycji wspieranych z funduszy unijnych Urbaś poinformował, że wspólnie z wykonawcami NDI oraz Doraco, a także przy wsparciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, tak zmieniono harmonogram prac, by do końca 2023 r. wykonać wszystkie prace, które są objęte unijnym dofinansowaniem.

-Nie widzę tu zagrożenia – podkreślił.

ZMPSiŚ odpowiada za morską część portu instalacyjnego w Świnoujściu. We wrześniu br. dowiedzieliśmy się, że Grupa Orlen wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Została nim spółka Budimex. Prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe. 

22 sierpnia 2023 r. została wydana decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 77/2023 o pozwoleniu na budowę „terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych” w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” na terenie portu morskiego w Świnoujściu działkach nr 244, nr 245/5, nr 246 obręb 0014 Warszów oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych na działce nr 1/18 obręb 0014 Warszów.

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, własne

Zostaw komentarz

Strona główna » ZMPSiŚ w październiku wybierze wykonawcę, który wybuduje nabrzeża terminala instalacyjnego