Women Can Sea: Jak nie drzwiami, to oknem. Kobiety chcą budować branżę morską (RELACJA)

Czy kobiety mogą odnaleźć się w branży morskiej? Zdecydowanie tak. Od wielu lat udowadnia to szereg ekspertek, które połączyły siły w ramach projektu „Women Can Sea”. Inicjatywa ruszyła 27 listopada 2023 r. jako wspólne przedsięwzięcie Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości Inkubator Starter i Stowarzyszenia Kobiet Inspira. Patronem medialnym wydarzenia jest portal branżowy OffshoreWindPoland.pl. W 2024 r. odbędzie się cykl spotkań w formule mastermind – w imieniu organizatorów zapraszamy do zapisów oraz do śledzenia relacji na łamach naszego serwisu.  

Magdalena Wójtowicz, wiceprezeska Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, która zarządza Inkubatorem Starter, opowiedziała o założenia projektu Women Can Sea.

– Chcemy pokazać studentkom, ekspertkom, kobietom, że jest przestrzeń zawodowa i bardzo duży potencjał w rozwoju branży morskiej, stąd nazwa Women Can Sea, czyli dosłownie mówiąc „kobiety potrafią w morskie tematy”. Będziemy kontynuować cykl spotkań nie tylko z kobietami, ale też z panami działającymi w branży morskiej– powiedziała.

Inkubator Starter już kilka lat temu starał się zapraszać kobiety i motywować do szukania swoich ścieżek kariery w różnych branżach, zaczynając od projektu „Starter dla Mam”. Działał też jako koordynator Inteligentnych Specjalizacji Pomorza. Uruchomił projekt „Kobiety budują statki”, w ramach którego odbył się cykl mentoringu z przedstawicielami branży morskiej. Kobiety zaczęły się wówczas spotykać, wspierać, niektóre z nich zmieniły branże.

fot. Inkubator Starter

Izabela Klonowska-Hincka, jako przedstawicielka Stowarzyszenia Kobiet Inspira, które założyło 9 kobiet, wskazała, że kobiety z branży morskiej chcą się integrować i potrzebują m.in. wymiany wiedzy i doświadczeń. Celem projektu jest wspieranie przedsiębiorczości kobiet w branży morskiej oraz ich aktywizacji we wszystkich obszarach branży morskiej.

– Będziemy się dzielić swoimi pasjami i wiedzą, mamy się inspirować i wspierać. Grupą docelową projektu są kobiety pracujące już w firmach, ale też studentki studiujące kierunki związane z tym sektorem. Jesteśmy też otwarci na osoby zainteresowane rozwojem tej branży – powiedziała.

Stowarzyszenie Inspira chce także wspierać inicjatywę Blue Baltic Community. Klonowska-Hincka zauważyła, że potencjał jest duży. W ramach Women Can Sea będzie zgłębiana tematyka działalności kobiet w obszarach związanych z konstrukcjami statkowymi, marynarką wojenną, jachtingiem, turystyką morską, administracją morską i bezpieczeństwem oraz wszystkimi zagadnieniami związanymi z aspektami prawno-ekonomicznym. Podkreśliła też kwestię edukacji, środowiska, rybołówstwa, ochrony zdrowia i medycyny pracy, gdzie kobiety prężenie działają.

Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter
Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter

Klonowska-Hincka opowiedziała o roli i miejscu kobiet w dynamicznie rozwijającej się gospodarce morskiej. Stale rozwija się sfera zatrudnienia kobiet, które przeważnie działają w lądowej przestrzeni gospodarki morskiej, tj. w stoczniach, shippingu, obrocie morskim, dostawach, rekrutacjach, logistyce, morskiej energetyce wiatrowej i offshore. Kobiety są zatrudnione przeważnie jako kadry zarządzające wyższego i niższego szczebla, project managerki, ekspertki w administracji i specjaliści (np. księgowości, marketingu, zarzadzania jakością, BHP i ubezpieczeń morskich). Wskazała, że silna reprezentacja kobiet istnieje w sektorze nauki obejmującej gospodarkę morską. W sferze morskiej kobiety pracują na statkach handlowych, okrętach wojennych, statkach pasażerskich, badawczych oraz na platformach wiertniczych. Kobiety można spotkać na poziomach zarządzających (młodsi i starsi oficerowie), ale także jako stewardesy, kadetki, inspektorki i audytorki, czy surveyerki.

Sam rynek branży morskiej nie jest jeszcze „dla kobiet”, ale trend się zmienia. Obecnie odnotowuje się 1,2 mln marynarzy na całym świecie, gdzie kobiet jest tylko 2% stanowią kobiety. W całej branży morskiej kobiety stanowią 20% kadr.

Wśród korzyści zaangażowania kobiet w branży morskiej można wymienić efektywność produktywność, poprawę kultury realizacyjnej, przyciąganie talentów, równość szans, czy wzrost prestiżu branży.

Inżynierki i techniczki. Jak nie drzwiami, to oknem

Katarzyna Romantowska-Jaskólska opowiedziała o kobiecych perspektywach w świecie technicznym. Podzieliła się doświadczeniami specjalistki w branży morskiej z wiedza techniczną, co jest jeszcze rzadko spotkane, ale trend zmienia się na korzyść ekspertek. Opowiedziała o własnej drodze zawodowej, zaczynając od Szkoły Okrętowej i Ogólnokształcącej CONRADINUM oraz studiując na Politechnice Gdańskiej. Przeprowadziła z uczestniczkami spotkania krótki warsztat.

Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter
Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter

Agnieszka Bujwid opowiedziała o pracy na morzu z perspektywy kobiecej. Przedstawiła uwarunkowania pracy w świecie offshore, w którym działa jako starszy oficer (chief oficer, C/O lub Chief Mate). Odpowiada za operacje ładunkowe oraz kwestie bezpieczeństwa (normy) prac na morzu. Do obowiązków należy też wdrażanie planu ochrony statku. Chief oficer w praktyce jest swojego rodzaju „zastępcą kapitana”, będąc jego prawą ręką. Wskazała, że w karierze trafiła na „lekkie kłody”, głownie wynikające z uprzedzeń i stereotypów spotykanych już na etapie studiów.

– Nam jako studentkom mówiono, że kobiet na statku nie ma i nie będzie, gdyż jest to męski świat, że tych studiów nie skończymy itd. To się na szczęście zmieniło. Mam nadzieję, że obecnie na studiach jest lepiej – powiedziała.

Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter
Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter

Kolejne bariery pojawiły się na etapie rekrutacji na praktyki, ale też pierwszej pracy, która podjęła.

– My jako kobiety jesteśmy stale narażone na to, że nasze zdanie się kwestionuje, tak jak naszą wiedzę. W procesie moich awansów zaczęło to być irytujące, gdyż musiałam się bardziej starać, aby udowodnić, że umiem pracować z mężczyznami. Musiałam odpowiadać na pytania, które mężczyznom się nie zadaje. Miejmy nadzieję, że to się zmieni. Przebijanie szklanego sufitu kształtuje mój charakter i osobowości. Jest to droga do tego, być lepszą wersją siebie – bardziej asertywną, silniejszą – powiedziała.  

Marta Forreiter-Weiner opowiedziała o wyzwaniach kobiecych w świecie offshore. Podejmując się pracy w sektorze chciała pokazać, że branża nie jest tylko męskim światem.  

– Dla mnie offshore to swojego rodzaju sport wyczynowy. Jako były sportowiec na emeryturze wzięłam sobie na punkt honoru, że się nie dam, że pokaże mężczyznom, że pomimo 150 cm wzrostu dam rade, a na statku będą pracowała na równi z mężczyznami. Początki były najgorsze, gdzie wracałam do domu z łzami, gdzie mężczyźni potrafili dać do wiwatu – opowiadała.

Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter
Spotkanie Women Can Sea, fot. Inkubator Starter

Wskazała, że branża offshore stoi dziś dla kobiet otworem, dziś sama stara się zapewniać młodym kobietom komfortowe warunki na jednostkach.

Mastermindy i warsztaty. 2024 rok pod znakiem spotkań

Dwa dni po wydarzeniu odbyło się pierwsze warsztaty w tematyce przywództwa oraz rozwoju osobistego, który poprowadziła Izabela Klonowska-Hincka. Organizatorzy zapowiedzieli, że w 2024 r. odbędzie się cykl spotkań w formule mastermind, podczas którego będą analizowane wyzwania stojące przed kobietami w branży morskiej.

Chcesz zostać mentorem i poprowadzić mastermind dla kobiet z branży morskiej? Borykasz się z problemem lub chcesz przedstawić i przeanalizować case study dotyczący zatrudnienia kobiet w sektorze gospodarki morskiej? W imieniu Stowarzyszenia Inspira oraz Inkubatora Starter zapraszamy do wysyłania zgłoszeń.


Agnieszka Ignaczak

KOORDYNATORKA PROJEKTU

+48 58 731 65 73
a.ignaczak@inkubatorstarter.pl

Julia Halemba

+48 58 731 65 95
j.halemba@inkubatorstarter.pl

Zostaw komentarz

Strona główna » Women Can Sea: Jak nie drzwiami, to oknem. Kobiety chcą budować branżę morską (RELACJA)