W stoczni Crist powstaje kadłub jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych

W stoczni Crist w Gdyni powstają jednostki CSOV (ang. Commissioning Service Operation Vessels) dla norweskiego armatora Ulstein Verft. 31 października 2023 r. odbyła się uroczystość cięcia blach dla jednego z dwóch nowych jednokadłubowych statków, które będą wykorzystywane do obsługi morskich farm wiatrowych.


Kadłub statku nabierze kształtu w gdyńskiej stoczni, a następnie zostanie przekazany do Ulstein Verft w celu dalszego wyposażenia, testów i ukończenia projektu.

Powstająca jednostka ma zostać zaprojektowana tak, aby spełnić ogólne wymagania branży wiatrowej, umożliwiając przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków pod i na pokładach otwartych. Jak wskazują przedstawiciele stoczni Crist, statek będzie miał napęd elektryczny, wspomagany energią bateryjną, co pozwoli na osiągnięcie zerowej emisji dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu i wykorzystaniu paliwa metanolowego. System ładunkowy został starannie zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawną operację załadunku i rozładunku statku.



Ponadto, kształt kadłuba został zoptymalizowany pod kątem osiągnięcia wyników w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Wykorzystuje on technologię Ulstein Twin X-Stern, która obejmuje ostrzejsze linie kadłuba i eliminację płyty pawęży, poprawiając funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, redukcję wpływu fal, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku.

Statek został zoptymalizowany pod kątem efektywności pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, minimalizując konieczność ręcznego przenoszenia ładunków, narzędzi i części zamiennych. Jego całkowita długość wynosi 89,6m, a szerokość 19,2m. Będzie mógł pomieścić 132 osób na pokładzie. Ponadto, CSOV będzie wyposażony w centralny trap umożliwiający operacje przejścia z kompensacją ruchu pieszego typu ,,walk-to-work”.

Bernhard Schulte Offshore’s next CSOVs, fot. Ulstein


Jak wskazuje Crist współpraca z Ulstein rozpoczęła się w 2013 r. Od tego czasu podmioty zrealizowały 16 projektów.

Źródło: Crist/Ulstein

Zostaw komentarz

Strona główna » W stoczni Crist powstaje kadłub jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych