Rozporządzenie ws. wzoru sprawozdania z łańcucha dostaw dla MFW trafiło do konsultacji publicznych

15 maja 2024 r. do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru sprawozdań dotyczących realizacji planu łańcucha dostaw materiałów i usług. Uwagi do projektu można składać w terminie 14 dni od jego udostępnienia.

16 maja br. projekt rozporządzenia został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jak wskazano w uzasadnieniu, celem projektowanego rozporządzenia jest ujednolicenie formy sporządzania sprawozdań oraz ułatwienie analizy zamieszczonych w nich danych. Na gruncie ustawy offshore wind przesądzono, że w rozporządzeniu określony zostanie jeden wzór dla trzech sprawozdań. Wynika to z faktu, że w każdym z nich przekazywany jest prawie taki sam katalog informacji i danych, zatem opracowywanie trzech niemal identycznych wzorów byłoby zbyteczne. Drobne różnice pomiędzy konkretnymi sprawozdaniami rozwiązano natomiast poprzez wprowadzenie do wzoru stosownych wyjaśnień w zakresie jego stosowania.

Na podstawie danego wzoru sprawozdania będzie możliwe wykazanie stopnia zaawansowania wykonania założeń określonych w planie w czasie objętym sprawozdaniem, co pozwoli administracji w sposób bardziej efektywny obserwować działania wytwórców, a następnie programować polityki, mające na celu zwiększanie udziału polskich przedsiębiorstw w zamówieniach na usługi i dostawy dla morskiej energetyki wiatrowej.

Należy zauważyć, że obecnie obowiązujące rozporządzenie w niewystarczający sposób precyzowało niektóre obszary wymagane w ramach sprawozdawczości, np. kwestie przewalutowania czy liczenia miejsc pracy, dlatego aby ułatwić wytwórcom prawidłowe sprawozdanie z realizacji planu konieczna jest dokonanie zmian we wzorze sprawozdania.

W Ocenie Skutków Regulacji rozporządzenia wskazano, że rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w art. 43 ustawy offshore.

W celu ułatwienia wypełniania oraz późniejszej weryfikacji sprawozdań, zdecydowano się na zawarcie w kolejnych punktach dokumentu stosownych uzupełnień. W pierwszej kolejności, w sprawozdaniu dotyczącym realizacji planu łańcucha dostaw materiałów i usług za podstawę do przewalutowania płatności realizowanych w walutach obcych należy przyjąć średni kurs waluty publikowany przez Narodowy Bank Polski z roku poprzedzającego rok złożenia sprawozdania.

Dookreślono także początek okresu objętego sprawozdaniem, tj. datę uprawomocnienia się pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich, oraz koniec okresu objętego sprawozdaniem, tj. ostatni dzień okresu sprawozdawczego, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, jednak nie wcześniej niż na 3 pełne okresy sprawozdawcze długości miesiąca przed datą złożenia sprawozdania. W przypadku kolejnych sprawozdań okres sprawozdania powinien rozpoczynać się po ostatnim dniu poprzedniego okresu objętego sprawozdaniem.

Jak wskazuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w związku z brakiem katalogu kluczowych postępowań na wybór dostawców materiałów i usług, w projekcie zdecydowano się doprecyzować jakie postępowania są niezbędne do wykazania w pkt 5.1. sprawozdania. W szczególności, skupiono się na postępowaniach dotyczących morskich turbin wiatrowych, podwodnych konstrukcji wsporczych oraz fundamentów, wewnętrznych sieci elektroenergetycznych, stacji transformatorowych oraz urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.

W celu zapewnienia prawidłowej i jednolitej sprawozdawczości udziału nakładów inwestycyjnych rekomenduje się wskazanie, które podmioty należy rozumieć przez podmioty posiadające siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podmioty posiadające siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prowadzące działalność produkcyjną lub usługową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub na obszarach morskich Rzeczpospolitej Polskiej, oraz ograniczenie się informacji na temat wszystkich umów i kontraktów o wartości nie mniejszej niż 10 000 000 zł zawarte bezpośrednio między dostawcą towarów lub usług i wytwórcą.

W odniesieniu do raportowania utworzonych miejsc pracy należy doprecyzować, że należy w nich uwzględnić nie tylko nowopowstałe miejsca pracy, ale także utrzymane w związku z realizacją inwestycji w zakresie morskiej farmy wiatrowej wraz z zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy. Należy przy tym uwzględniać nie tylko zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, ale również i na podstawie umów cywilnoprawnych (np. zlecenie, dzieło, agencyjna). Uwzględnione powinny być również umowy zawierane z przedsiębiorcami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą (tzw. samozatrudnienie). Przy obliczaniu miejsc pracy należy skorzystać z przeliczenia szacowanej liczby miejsc pracy na ekwiwalent pełnego czasu pracy rozumiany jako proporcja godzin pracy rzeczywiście przepracowanych w ciągu roku sprawozdawczego przy realizacji inwestycji do całkowitej liczby godzin formalnie przepracowanych w tym samym okresie przez osobę lub grupę.

Dodatkowo, raportowane miejsca pracy powinny być powiązane z nakładami inwestycyjnymi na budowę lub eksploatację morskiej farmy wiatrowej wraz z zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy poniesionymi przez wytwórcę lub przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej, do której należy wytwórca, których wartość jest równa lub większa niż 1 000 000 zł.

W ocenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, nie jest możliwe osiągnięcie celu w postaci określenia wzoru sprawozdań, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy offshore za pomocą innych środków niż działania legislacyjne polegające na wydaniu rozporządzenia.

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Rozporządzenie ws. wzoru sprawozdania z łańcucha dostaw dla MFW trafiło do konsultacji publicznych