Pod koniec czerwca odbyła się 10 edycja Międzynarodowego Kongresu Morskiego, podczas której debatowano m.in. o morskiej energetyce wiatrowej. Lokalne uczelnie np. Politechnika Morska w Szczecinie mają za zadanie zapewnić odpowiednią kadrę do obsługi m.in. portu instalacyjnego w Świnoujściu.
W Świnoujściu planowana jest budowa pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Jedna z najnowocześniejszych tego typu inwestycji w Europie zacznie działać już na przełomie 2024 i 2025 r.
– Myślę, że stworzy tysiące miejsc pracy i jest ogromną szansą dla Pomorza Zachodniego, bo przecież tutaj powstaje pierwszy port offshorowy, który dostał już dofinansowanie unijne – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Eksperci w pierwszej debacie podsumowali wyzwania, z którymi w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmierzyła się gospodarka morska w Polsce. Skupiono się na sferze transportu, żeglugi, infrastruktury portowej, ale również na szkolnictwie morskim oraz wymaganiach legislacyjnych, a także ekologii. Tematem drugiej debaty był potencjał Morza Bałtyckiego w zakresie produkcji energii wiatrowej, który szacowany jest na poziomie 93 GW do 2050 r., z czego na polskich obszarach morskich, do 2050 r. możliwa jest instalacja morskich turbinach wiatrowych o mocy 28 GW.
Zwrócono uwagę na strategiczną rolę Polski w rozwoju branży morskiej energetyki wiatrowej w Europie oraz pochylono się nad zagadnieniami bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego kraju, produkcji czystej energii oraz rozwoju łańcuchów dostaw. W dyskusji wziął udział m.in. dr hab. inż. kpt. ż.w. Wojciech Ślączka, prof. PM, Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie.
JM Rektor odpowiedział m.in. na pytanie dotyczące rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W swojej wypowiedzi wymienił wiele zalet dalszego rozwoju i rozbudowy miksu energetycznego w Polsce. Dodał również, że należy w tym zakresie, w pełni wykorzystywać możliwości regionu. Z kolei na pytanie dotyczące budowy portu instalacyjnego w Świnoujściu odpowiedział:
-Widzę tutaj przede wszystkim zadanie dla uczelni. Budowa i inwestycja to jedno, jednakże ktoś będzie musiał wyszkolić młodych ludzi i tym samym zapewnić kadrę, która obsłuży te nowe stanowiska pracy – powiedział Prof. Ślączka.
Rektor wypowiedział się też na temat bezpieczeństwa, podkreślając jak ważne jest opracowanie procedur chroniących gazoport pod linią wody, porty morskie czy morskie turbiny wiatrowe.
Drugiego dnia raz kolejny na scenie mogliśmy można był zobaczyć ekspertów PM w Szczecinie. „Debatę Rektorów – nauka w służbie gospodarki morskiej” otworzyła Prorektor ds. kształcenia PM dr inż. Agnieszka Deja, a o systemach kształcenia będących odpowiedzią na potrzeby branży offshore wind opowiedział dr hab. inż. Artur Bejger, prof. PM, Prorektor ds nauki.
W dyskusji pod hasłem „Nowe wyzwania i rozwiązania – kluczowe zagadnienia na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej – IMO” uczestniczył dr hab. inż. kpt. Janusz Uriasz, Prorektor ds. innowacji i rozwoju PM oraz dr inż. Zbigniew Szozda, Przewodniczący podkomitetu IMO ds. projektowania i konstrukcji statków (SDC).
Dyrektor Akademickiego Centrum Szkoleniowego MUSTC mgr inż., kpt. ż.w. Kamil Kielek, wystąpił dwukrotnie jako prelegent w ramach paneli: „Różne oblicza bezpieczeństwa morskiego w aspekcie zagrożeń środowiskowych i eksploatacyjnych” oraz „Szkolenia morskie i offshore – legislacja, a wymagania branży”.
Z kolei w gronie ekspertów debatujących na temat morskiej energetyki wiatrowej i innych form wykorzystania morza znalazł się prof. dr hab. inż. st. of. Lucjan Gucma, Kierownik Katedry Inżynierii Ruchu Morskiego PM.
Szczególnym akcentem tego dnia było podpisanie w trakcie panelu „Stan i perspektywy rozwoju średniego szkolnictwa morskiego”, w obecności wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, listu intencyjnego między Polskim Koncernem Naftowym ORLEN SA a Zespołem Szkół Morskich im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Świnoujściu o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia w zakresie logistyki oraz energetyki morskiej.
Źródło: Politechnika Morska w Szczecinie/Klaster Morski