Terminal offshore wind w Świnoujściu, kluczowa inwestycja realizowana przez Orlen Neptun i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, rozpocznie działalność operacyjną w czerwcu 2025 roku. Jak poinformował w rozmowie z PAP prezes Orlen Neptun, Janusz Bil, będzie to pierwszy terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych na polskim wybrzeżu.
Inwestycja o wartości 440 mln złotych, w tym 180 mln zł ze strony Orlen Neptun i 260 mln zł od ZMPSiŚ, powstała na terenie dawnej stoczni remontowej. Terminal obejmuje dwa nabrzeża o długości 229 i 246 metrów oraz plac manewrowy o powierzchni 18 hektarów. Infrastruktura została zaprojektowana z myślą o obsłudze największych konstrukcji offshore – nabrzeża mogą przyjmować statki o długości ponad 200 metrów przy zanurzeniu 12,5 metra.
Dyrektor operacyjny Orlen Neptun, Sebastian Wionczek, podkreśla wyjątkowe parametry techniczne terminalu. Nawierzchnia może wytrzymać nacisk do 25 ton na metr kwadratowy, a w wybranych miejscach nawet 50-80 ton na metr kwadratowy, co umożliwi operowanie konstrukcjami o masie do 2,5 tysiąca ton. Szerokość nabrzeży wynosząca 75 metrów zapewni swobodne manewrowanie elementami turbin.
Terminal będzie głównym węzłem logistycznym dla drugiej fazy programu offshore wind Orlenu, obejmującej pięć farm wiatrowych, na które koncern uzyskał koncesje w 2023 roku. Lokalizacja portu umożliwi również obsługę projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.
Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji, a pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 roku, zapewniając łączną moc 5,2 GW. Prezes Bil szacuje, że instalacja pojedynczej farmy wiatrowej o mocy 1 GW zajmie około 13 miesięcy.
Terminal zostanie wyposażony w halę montażową o powierzchni 1,3 tys. m kw. oraz budynek administracyjny. W pierwszym roku działalności planowane jest zatrudnienie około 20 osób, a podczas prac instalacyjnych liczba pracowników może wzrosnąć do 100.
Źródło: PAP, wnp.pl