Norwegia i Belgia zacieśniają współpracę w obszarze morskiej energetyki wiatrowej

W tym tygodniu Norwegię odwiedziła delegacja belgijskich firm energetycznych, której przewodziła księżniczka Astrid. W trakcie wizyty podpisano wspólną deklarację dotyczącą morskiej energetyki wiatrowej oraz list intencyjny w sprawie transportu CO2 rurociągami między Norwegią a Belgią.

W skład delegacji wchodzili m.in. przedstawiciele i liderzy z North Sea Port, Port of Antwerp-Bruges, Belgian Hydrogen Council, Engie, Fluxys i Heidelberg Materials, a także władze regionalne i minister energii Tinne Van der Straeten.

– Belgia była i pozostanie ważnym partnerem energetycznym dla Norwegii i naszego przemysłu. Norwegia jest przewidywalnym dostawcą ropy i gazu dla Europy. Ponadto ściśle współpracujemy w obszarach takich jak wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla, wodór oraz morska energetyka wiatrowa. Dzięki wspólnej deklaracji dotyczącej morskiej energetyki wiatrowej oraz liście intencyjnym w sprawie transportu CO2 rurociągami między Belgią a Norwegią, zacieśniamy współpracę energetyczną – powiedział minister energii Terje Aasland.

Wspólna deklaracja o morskiej energetyce wiatrowej

W ramach wizyty podpisano wspólną deklarację dotyczącą morskiej energetyki wiatrowej. Norwegia i Belgia zobowiązały się do kontynuowania i wzmacniania istniejącej współpracy w zakresie morskiej energetyki wiatrowej oraz powiązanej infrastruktury, w tym możliwości przyszłych hybrydowych projektów.

Strony mają również określić plan dalszej współpracy na podstawie wyników badań prowadzonych przez operatorów systemów przesyłowych (TSO). Badanie to ma zostać zakończone pod koniec 2024 r.

Statnett, norweski operator systemu przesyłowego, obecnie ocenia techniczne, ekonomiczne, rynkowe i regulacyjne aspekty możliwych hybrydowych rozwiązań sieciowych dla morskiej energetyki wiatrowej. W tym celu zawarł listy intencyjne z operatorami systemów przesyłowych w kilku krajach, w tym w Belgii. Wyniki tych prac mają stanowić podstawę do podjęcia decyzji o ewentualnym hybrydowym rozwiązaniu sieciowym dla obszaru Southwest F w przetargu w 2025 r.

List intencyjny dotyczący transportu CO2 rurociągami między Belgią a Norwegią

Podpisano również list intencyjny w sprawie transportu CO2 rurociągami. Dokument ten określa ramy negocjacji w sprawie dwustronnej umowy, która ma wyjaśnić reżim regulacyjny dotyczący budowy, układania i eksploatacji rurociągu do transportu CO2 z Belgii na norweskie szelfy kontynentalne, gdzie CO2 będzie trwale składowany w podziemnych formacjach geologicznych. Dwustronna umowa ma regulować m.in. jurysdykcję, inspekcje i użytkowanie rurociągu.

Niedawno podpisany list intencyjny dotyczący transgranicznego transportu CO2 jest kluczowym elementem promującym składowanie CO2 jako rozwiązanie walki ze zmianami klimatycznymi. List intencyjny podpisany dzisiaj jest dużym krokiem naprzód, umożliwiając transport i składowanie dużych ilości CO2.

Equinor oraz belgijska firma Fluxys pracują nad planami budowy nowego rurociągu do transportu CO2 z Europy do magazynów CO2 na norweskim szelfie. Projekt ten, nazwany „CO2 Highway Europe”, ma być operacyjny do 2030 roku i może przyczynić się do dekarbonizacji europejskiego przemysłu energochłonnego. Planowane jest rozpoczęcie budowy rurociągu w Zeebrugge w Belgii, z możliwymi odgałęzieniami do Dunkierki we Francji i Eemshaven w Holandii.

Transport i składowanie CO2 będą kluczowe dla osiągnięcia norweskich i międzynarodowych celów klimatycznych. W kwietniu 2024 r. Norwegia podpisała list intencyjny dotyczący transgranicznego transportu i składowania CO2 z Belgią, Danią, Holandią i Szwecją.

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Norwegia i Belgia zacieśniają współpracę w obszarze morskiej energetyki wiatrowej