Spółki projektowe MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III, będące wspólnym przedsięwzięciem Polenergii S.A. i Equinor Wind Power AS, zawarły strategiczne umowy na czarter statków do transportu załogi (CTV – Crew Transport Vessels). Kontrakty o łącznej potencjalnej wartości przekraczającej 57 milionów euro zostały podpisane z renomowanymi armatorami – Northern Offshore Services A/S z Kopenhagi oraz Njord Offshore Ltd z Wielkiej Brytanii.
Zawarte 25 października 2024 r. umowy zabezpieczają kluczową infrastrukturę logistyczną niezbędną do realizacji obu projektów morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Każdy z projektów będzie dysponował dwoma dedykowanymi jednostkami CTV, które będą obsługiwać zarówno fazę budowy farm wiatrowych i morskich stacji transformatorowych, jak i początkowy okres ich eksploatacji (serwisowanie), włączając w to etap rozruchu technologicznego.
Dla projektu MFW Bałtyk 2 podpisano umowy na trzyletni czarter statków z planowanym rozpoczęciem w drugim kwartale 2026 r. Szacowana wartość kontraktów w tym okresie wynosi około 13,5 mln euro. Z kolei dla MFW Bałtyk 3 przyjęto formułę opcyjną z możliwością aktywacji do 1 września 2026 r. i rozpoczęciem operacji w trzecim kwartale 2027 r. Wartość umów dla tego projektu szacowana jest na 13,8 mln euro. Co istotne, obie spółki projektowe zagwarantowały sobie możliwość przedłużenia kontraktów o kolejne trzy lata, co wiązałoby się z dodatkowym wynagrodzeniem dla armatorów w wysokości około 30 mln euro łącznie.
Umowy, podlegające prawu angielskiemu, zawierają standardowe dla kontraktów morskich postanowienia dotyczące odpowiedzialności stron, wymogów ubezpieczeniowych oraz warunków rozwiązania. Istotnym atutem jest elastyczność w zakresie wykorzystania wyczarterowanych jednostek, które będą mogły być używane na potrzeby obu projektów.
Zabezpieczenie floty transportowej stanowi kolejny milowy krok w rozwoju największych projektów morskiej energetyki wiatrowej w polskiej części Morza Bałtyckiego, przybliżając je do fazy realizacji i przyszłej eksploatacji.