Jednostka CSOV, której kadłub powstał w Polsce, przeszła testy morskie

W miniony weekend zakończono testy morskie jednostki typu CSOV Olympic Boreas o numerze bocznym 318, którego kadłub powstał w gdyńskiej stoczni Crist. Statek posiada zaawansowane systemy energetyczne i rozwiązanie Ulstein Twin X-Stern w prototypowej kombinacji.

– Personel zaangażowany w próby morskie z Olympic i Ulstein jest bardzo zadowolony z ich wyników – mówi kierownik projektu Helge Torvik ze stoczni Ulstein Verft.

– Jednostka posiada innowacyjny system napędowy, który znacznie zmniejsza zużycie paliwa i ułatwia manewrowanie. Statek porusza się z mniej więcej z taką samą prędkością zarówno do tyłu, jak i do przodu. Po pierwszych doświadczeniach jesteśmy bardzo zadowoleni z tej jednostki – stwierdził Harald Leif Hansen, kierownik budowy Olympic.

Jednostka jest pierwszą z dwóch tego typu, budowanych dla norweskiego armatora Olympic. Umowa pomiędzy Olympic i Ulstein została podpisana w 2022 r. Kontrakt obejmuje budowę dwóch jednostek CSOV w Ulstein Verft, natomiast kadłuby są budowane przez stocznię Crist w Polsce.

Jak informowaliśmy, na początku kwietnia 2024 r. CSOV został zwodowany w norweskiej stoczni Ulstein Verft. Kształt kadłuba został zoptymalizowany pod kątem osiągnięcia wyników w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i konsumpcji energii. Wykorzystano technologię Ulstein Twin X-Stern, która obejmuje ostrzejsze linie kadłuba i eliminację płyty pawęży, poprawiając funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, redukcję wpływu fal, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku.

Statek został zoptymalizowany pod kątem efektywności pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, minimalizując konieczność ręcznego przenoszenia ładunków, narzędzi i części zamiennych. Jego całkowita długość wynosi 89,6m, a szerokość 19,2m. Jednostka ma 91 kabin, które mogą pomieścić łącznie 126 osób. Jak zwraca uwagę Ulstein, wszystkie kabiny mają dostęp do światła dziennego.

Źródło: Ulstein, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Jednostka CSOV, której kadłub powstał w Polsce, przeszła testy morskie