Euroports, Van Oord i Smulders chcą wspólnie rozwinąć terminal instalacyjny na Łotwie

Euroports, jedna z największych firm zajmujących się infrastrukturą portową w Europie, wspólne z Van Oord, holenderskim potentatem na rynku usług pogłębiarskich i hydroinżynieryjnych, oraz Smulders, międzynarodowym koncernem zajmującym się budową konstrukcji stalowych, podpisał list intencyjny. Porozumienie dotyczy zbadania możliwości rozwoju terminala dla morskich farm wiatrowych w porcie zlokalizowanym w łotewskiej Lipawie.

Jak poinformował Euroports, w odpowiedzi na dynamiczny rozwój morskich farm wiatrowych w krajach bałtyckich oraz brak wystarczającej infrastruktury portowej, spółka wraz z partnerami dostrzegają wyjątkową okazję do powstania zajmującego powierzchnię 55 hektarów terminala offshore wind na Łotwie.

– Terminal ten będzie zlokalizowany strategicznie w samym sercu przyszłego rozwoju morskich farm wiatrowych i będzie dostosowany do potrzeb naszych klientów – czytamy w komunikacie Euroports.

Pod koniec marca br. Van Oord i Lipawska Specjalna Strefa Ekonomiczna (LSEZ) podpisały umowę rezerwacyjną, w ramach której holenderska spółka przeprowadzi prace przygotowawcze obejmujące badania, opracowanie biznesplanu, projektu technicznego i zaangażuje partnerów.

Holendrzy mieliby rozpocząć budowę bazy dla offshore wind w porcie zewnętrznym portu Lipawa w 2026 r.

Ponadto oczekuje się, że teren portu zewnętrznego będzie wykorzystywany do obsługi innych ładunków ponadgabarytowych, a także do celów przemysłowych. Obszar o powierzchni 55 hektarów miałby powstać poprzez rekultywację suchych terenów, tworząc w ten sposób nową, wielofunkcyjną infrastrukturę przeładunkową, a także dając możliwość lokalizacji nowych zakładów produkcyjnych i/lub montażowych.

Rozwój morskich farm wiatrowych na Łotwie

Zgodnie z Krajowym Planem na rzecz Energii i Klimatu do 2030 r., moc zainstalowana w offshore wind na Łotwie ma wynieść 70-800 MW.

Ponadto Łotwa planuje wspólnie z Estonią realizację projektu Elwind, który ma powstać ok. 15-20 km od wybrzeża Kurzeme, na obszarze morskim leżącym naprzeciwko Pävilosta. Budowa miałaby rozpocząć się w latach 2027-2030. Jak informowaliśmy pod koniec listopada 2023 r., rząd w Rydze ogłosił, że chce, aby łotewska część projektu morskiej farmy wiatrowej Elwind miała moc 1000 MW, czyli tyle ile wcześniej miała wynieść łączna moc zainstalowana w offshore wind w obydwóch państwach.

Źródło: Euroports, własne

Zostaw komentarz

Strona główna » Euroports, Van Oord i Smulders chcą wspólnie rozwinąć terminal instalacyjny na Łotwie