Bil: Polski offshore wind jest dalej atrakcyjny dla inwestorów pomimo ochłodzenia na globalnym rynku

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Czy rynek offshore wind jest dalej atrakcyjnym obszarem zainteresowań dla takich inwestorów jak ORLEN? Z jakich portów będzie korzystał ORLEN Neptun rozwijając projekt MFW Baltic East? Co będzie największym wyzwaniem w rozwoju projektów w ramach II fazy? Na nasze pytania podczas Dnia Dostawcy MFW Baltic East odpowiedział Janusz Bil, prezes ORLEN Neptun z Grupy ORLEN.

Patrycja Rapacka: W ostatnim czasie obserwujemy zawirowania na globalnym rynku offshore wind, ochłodzenie inwestycyjne, ale także decyzję USA o wstrzymaniu nowych projektów rozwoju morskich farm wiatrowych. Czy ten sektor jest dalej atrakcyjnym obszarem inwestycji dla firm jak ORLEN?

Janusz Bil: Rynek offshore wind w Polsce jest oceniany jako jeden z najbardziej atrakcyjnych rynków w Europie. Spotkałem się również z poglądem, że w tej chwili jest to najbardziej atrakcyjny rynek na świecie z racji tego, że Polska musi dekarbonizować swoją gospodarkę, a moce węglowe zostaną przyszłościowo wycofane. To wymaga odpowiedzi w postaci nowych mocy, a te mogą zapewnić morskie farmy wiatrowe. Kolejnym elementem są kwestie bezpieczeństwa energetycznego i niezależności energetycznej. Morska energetyka wiatrowa doskonale adresuje te aspekty. ORLEN w swojej strategii ogłosił cel ponad 12 GW w OZE do 2035 r., z czego offshore wind stanowi znaczącą część. Posiadamy atrakcyjny system wsparcia, który daje stabilizację, przyciąga kapitał i innych inwestorów. Biorąc pod uwagę oczywiście pewne ochłodzenie, jeśli chodzi o offshore wind w skali globalnej, polski system wsparcia, polski rynek oraz koncesje zdobyte przez ORLEN (z racji warunków geotechnicznych czy ogólnie morskich), są oceniane jako bardzo atrakcyjne. Wszystkie te i inne elementy wpływają na to, że pomimo spowolnienia my jesteśmy postrzegani jako ten rynek, który będzie się rozwijać.

Jakie widzą Państwo wyzwania dla projektów realizowanych przez Orlen Neptun z perspektywy globalnego rynku?

Jesteśmy świadomi, że łańcuch dostaw ma swoje ograniczenia. Jest to dziś jedno z ważniejszych wąskich gardeł, które identyfikujemy. Część działań w ramach postępowań zakupowych również na Tier-1  już rozpoczęliśmy. Faktycznie, rynek napotyka wyzwania w zakresie takich elementów jak turbiny wiatrowe czy statki instalacyjne, a łańcuch dostaw będzie pod presją. Również decyzja podjęta przez Stany Zjednoczone pozostanie nie bez wpływu na łańcuchy dostaw. Paradoksalnie, część popytu może zostać zniwelowana, co spowoduje, że rynek może zostać przyszłościowo przekierowany na inne obszary. Ale fakt, identyfikujemy szereg wyzwań i wąskich gardeł. Mimo to polski rynek postrzegany jest jako bardzo atrakcyjny na tle rynków globalnych.

W jakich lokalizacjach przewiduje ORLEN Neptun zaplecze portowe dla MFW Baltic East?

W przypadku fazy instalacyjnej, na pewno skorzystamy z terminala w Świnoujściu, czyli obiektu, który ORLEN Neptun już zbudował. Jest to inwestycja realizowana w partnerstwie z Zarządem Morskich Portów Szczecin Świnoujście. Ten terminal to nasze zabezpieczenie łańcucha dostaw w fazie instalacyjnej. W przypadku bazy serwisowej, trwają analizy, na podstawie których określimy, który port i jaki model serwisowania będzie wykorzystany w drugiej fazie rozwoju offshore wind. W analizach rozważamy polskie porty.

Dziękuję

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje